Enligt ett pressmeddelande från socialförvaltningen utsattes tre brukare med funktionsnedsättning för ekonomiska övergrepp under 2021. En medarbetare ska ha stulit kontanter och tagit ut pengar med brukares kontokort. Händelserna är polisanmälda och medarbetaren arbetar inte kvar.
– Att flera brukare kunde drabbas gör att verksamheten har sett brister i hur pengar hanteras. Nu har rutiner ändrats, bland annat har de infört dubbelsignering från två personal när brukare behöver hjälp med att hantera pengar, säger socialförvaltningens kvalitetschef Öystein Berge.
Den andra lex Sarah-anmälan handlar om ett missförhållande inom hemtjänsten som inträffade 2022. En brukare fick inte sitt sår på foten behandlat på rätt sätt, vilket ledde till att benet behövde amputeras. Bristerna bestod i dålig kommunikation mellan hemsjukvården och hemtjänsten och att beslut kring insats varit otillräckliga.
– Det här har fått allvarliga konsekvenser för den enskilde, säger Öystein Berge.
Det tredje fallet handlar om en situation på ett boende för personer med funktionsnedsättning. Under förra året larmade en medarbetare om en olämplig jargong mellan en annan medarbetare och en brukare. I rapporten beskrivs flera händelser där medarbetaren brustit i sitt bemötande och övriga medarbetare beskriver en jargong på boendet. Utredarens bedömning är att arbetsgruppen behöver arbeta för att få till en bättre samtalston och detta arbete har påbörjats.