Håll avstånd, tvätta händerna och stanna hemma om du har symtom. De tre uppmaningarna bör nog alla svenskar kunna repetera i sömnen vid det här laget. Och det är även dessa som är fokus i den gemensamma kampanjen inför sommarens turistanstormning. Kampanjen består dels av material som visar vad som förväntas av alla som är på Gotland, turister och fast boende, dels av tydliggöranden av vad olika branscher och aktörer gör för att följa Folkhälsomyndighetens riktlinjer.
– Det ligger ett stort ansvar på oss alla i sommar att hålla ner smittspridningen på Gotland och vi tror att nyckelordet är ”tillsammans”. Vi måste helt enkelt alla hjälpas åt att fortsätta följa de restriktioner och rekommendationer som gäller. Gör vi det, så kommer vi kunna njuta av vår fantastiska ö oavsett om vi bor här året runt eller inte. Därför har vi valt att göra det här tillsammans med näringslivet, säger regiondirektör Peter Lindvall i ett pressmeddelande.
Region Gotland och Gotlands Förenade Besöksnäring har tillsammans med Tillväxt Gotland, LRF, Företagarna och Visby Centrum tagit fram materialet.
– Det här är något som efterfrågats både från våra medlemmar och privatpersoner. Från verksamheternas sida vill man kunna visa att man tar ansvar, men också att man förväntar sig att gästen tar ansvar, säger Frida Ganshed, verksamhetsledare för Gotlands Förenade Besöksnäring.