Antalet frisörer - ett mått på hur framgångsrik regionen är
Kreatör. Frisöryrkets kombination av glamour, skönhet, design och mode lockar mer än pengar. Kim Lavergren klipper Örjan Sanblom. FOTO:Rolf Jönsson
Foto: Rolf Jönsson
Det spelar ingen roll vad yrkesvägledarna säger. För de allra flesta är hårfrisör ett attraktivare jobb än verkstadsmekaniker. Trots att det är sämre betalt och mer otryggt.
Vad beror det på? Frågar du Richard Florida handlar det förstås om kreativitet. Jobbet som frisör är flexibelt och självständigt och socialt. Man får lära sig nya trender och ta egna initiativ.
Det kan Kim Lavergren skriva under på. Han driver hårsalongen Nyans i Visby och ångrar inte sitt yrkesval det minsta.
-Jag är fantastiskt nöjd med mitt yrke. Det är ett kul jobb, som dessutom är väldigt socialt. Det är också glamour, skönhet, design och mode på samma gång, säger Kim Lavergren.
Människor arbetar förstås för pengar, men pengarna i sig har mycket liten effekt på deras inställning till arbetet. Speciellt när det gäller kreativa yrken.
Floridas uppmärksammade studier visar att städer med en hög koncentration av hårsalonger också har högre ekonomisk tillväxt än andra.
Intagningspoängen på frisörprogrammen är skyhöga. Hårsalongerna på Gotland går bra och det är svårt att få tag i folk. Den bilden bekräftas av arbetsförmedlingens statistiker Jim Enström.
-Hårfrisör är ett bristyrke idag. I princip är det ingen som är arbetslös på Gotland, säger han.
Men Gotland placerar sig ändå väldigt långt ner på den svenska rangordningen av kreativa län.
Ska man tro det påkostade styrdokumentet Vision 2025 ska dock Gotland så småningom bli attraktivt för människor med spännande idéer.
"Sambandet mellan en stads kulturella aktivitet och dess ekonomiska framgångar blir alltmer tydliga". Citatet är hämtat från förslaget till Vision Gotland 2025, som presenterades för kommunfullmältige den 13 februari.
"Antalet gotländska patentansökningar ska öka."
Kommunens tillväxtchef Stefan Persson har uppenbarligen läst sin Richard Florida.
Tillsammans med ett 20-tal andra företrädare från kommunen, näringslivet och statliga myndigheter har han lagt fram förslag till hur tillväxtfrågorna ska hanteras i Vision Gotland 2025. Och han bekräftar att Floridas forskning ligger till grund till vissa formuleringar.
-Det viktigaste för framtiden är att hitta ett bra företagsklimat och företagsmiljö. Det handlar om tolerans mot företagare som lyckas, men också mot dem som misslyckas. Vi måste helt enkelt bli mer toleranta på Gotland, det gäller även mot minoriteter, säger Stefan Persson.
Han tycker att Gotland har goda förutsättningar för att locka till sig fler inflyttare och behålla de kreativa individer som finns på ön.
-Jag tycker redan att vi har väldigt många kreativa företagare på Gotland. Dessutom kommer de nya myndigheterna naturligtvis att göra sitt för befolkningssiffrorna, säger tillväxtchefen Stefan Persson.
Är det inte motsägelsefullt att planera fram kreativitet? Den ska väl vara spontan?
-Det kan tyckas så. Och kommunens viktigaste uppgift är att skapa goda förutsättningar för kreativitet, inte att exakt bestämma vad som ska finnas. En stor befolkningsmassa ger också en större bas för kreativiteten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!