Antika sandstenskors ersätts med ny betong
Kors i kalk- eller sandsten på gravar runt om på Gotland är vanliga. Vanligt är också att de vittrar sönder eller vandaliseras. Att låta hugga nya kors kostar mycket pengar, därför ska de nu gjutas i betong.
Vandalism. Den här gravstenen blev av med sitt kors för ett par år sedan och ska få ett nytt.
Foto: Ulf Glimfalk
Klimat och vandalism
Många av de här gravarna saknar själva stenkorset. Väder och vandalism har gjort att korsen har skadats eller försvunnit. Att ersätta de skadade stenkorsen med nya, som är huggna på traditionellt sätt, innebär en enorm kostnad för församlingen. Därför har det föreslagits att de ska gjutas i betong. Nu har länsstyrelsen sagt ja till detta.
Joakim Hansson, ansvarig för kyrkliga kulturminnen vid länsstyrelsen, uppger till Kyrkans tidning att det kan röra sig om sammanlagt 30-40 kors som ska gjutas och placeras på de gotländska kyrkogårdarna.
I första hand ska det göras ett försök med domkyrkoförsamlingens kyrkogårdar i Visby och om försöket slår väl ut kan även andra kyrkogårdar få betongkors.
Mats Ahlqvist, chef för kyrkogårds- och fastighetsförvaltningen, uppskattar att det rör sig om ett tiotal kors på Södra och Östra kyrkogården i Visby. Sex stycken av dessa har utsatts för vandalisering nattetid. Mats Ahlqvist misstänker att det är onyktra kroggäster på väg hem som har skadat gravstenarna.
- Tidigare var det likadant på Norra kyrkogården, då Snäck var igång, men i dag är det ovanligt med vandalisering där, konstaterar han.
Sandsten är dessutom ett poröst material som lätt skadas av tidens tand.
Kyrkogårdsförvaltningen valde ut ett vackert kors på Östra kyrkogården som ska bli förlaga till de som ska gjutas.
Det gotländska företaget Inkonkret, som startades av Charlie Siltberg i mars, har kontaktats för jobbet.
- Det blir mycket billigare att gjuta korsen i betong. Själva kostnaden ligger i att ta fram gjutformen och den håller sedan för att gjuta 50 till 70 kors, berättar Charlie Siltberg.
Vad man använder för material till gjutformen är en företagshemlighet, konstaterar Siltberg.
Johan Arvidsson, kyrkogårdsingenjör, berättar att de första nya korsen kan vara på plats tidigast år 2011.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!