Äntligen den bro som så länge fått bero
I går invigdes Dalmansbron.För många betyder det att innerstaden och staden öster och norr om muren kommit närmare varandra.Så värst många närvarande var det nu inte vid invigningen, därför att det inte var så många som visste att den skulle äga rum. Några av Klintens invånare buade lätt när arkitekten Lars Grönberg påstod att kommunen av ekonomiska skäl avstått från att annonsera invigningen i tidningarna.
Den nya träbron gör att man kan hålla sig på ett plan hela tiden.
Vi har gjort åtskilliga skrivelser i det här ärendet genom åren, berättade Hem och Samhälles Valborg Thimgren.
Hon och flera med henne tycker att det har varit ett märkvärdigt stort ståhej om den här bron som inte borde vara en så stor fråga.
Men nu finns den.
<span class=MR>Stand in för Violet</span>
Det var tekniska nämndens ordförande Ove Nyman (m), som klippte bandet. Han sa själv att han gjorde det som stand in för Violet Bergdahl och han beklagade att hon aldrig fick se och uppleva den färdiga bron.
Violet Bergdahl var en färgstark moderatpolitiker, vice ordförande i byggnadsnämnden bland annat, som hade bron vid Dalmansporten som en hjärtefråga.
Vid två tillfällen motionerade hon i kommunfullmäktige i ärendet. Hon hade framgång med sina motioner men av någon anledning blev bron i alla fall inte byggd.
Senaste gången var 1982 och då var det de antikvariska myndigheterna som satte stopp.
Violet Bergdahl var journalist och skrev under signaturen Dahlia. Henry Lindkvist hade inför invigningen föreslagit att bron skulle kallas för Dahliabron, Men namngivarna gick inte på det alternativet utan nu heter bron Dalmansbron.
Det finns inget romantiskt tänkande i den här kommunen, kommenterade Henry Lindkvist, som givetvis var på plats vid invigningen.
<span class=MR>Polisen var först</span>
Lars Grönberg, projektkoordinator för LODIS-projektet inom vars ramar bron nu verkligen kommit till, berättade i ett inledande anförande att Violet Bergdahl emellertid inte var först med att föreslå en gång- och cykelbro här.
Det hör till saken att porten var igenmurad från 1700-talet och fram till 1926. Redan 1963 kom en propå från polisen i ärendet. Vid den tiden var LM Ericssons fabrik nyetablerad på norr och kommunikationerna behövde förbättras. Redan då fattades beslut om byggande, men även det var ett beslut som inte blev fullföljt.
Det är först in på 2000-talet som de antikvariska myndigheterna övergett tanken på att det inte skall vara någn bro här därför att det aldrig har varit någon bro här. Och det är först på 2000-talet som EU beviljat pengar till bron.
<span class=MR>Vice landshöving</span>
Nu finns den där, byggd av Byggnadshyttan.Dalmansbron heter den och därmed har vice landshövdingen Dalman fått ytterligare ett byggnadsverk uppkallat efter sig.Det var Dalman som svältåret 1784, såg till att det som nu heter Dalmanstornet byggdes om, försågs med tak och utrustades som sädesmagasin. Det var därför tornet fick hans namn. Och för att tornet fick hans namn har nu också bron fått det.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!