Äntligen godkänd!
Sjöfartsinspektionen godkände gårdagens säkerhetsövning och gav klartecken för passagerar/säkerhetscertifikat för nya snabbfärjan Visby.Beslutet innebär att man med upp till 1 200 passagerare ombord ska ha lägst 33 mans besättning samt däröver upp till 1 500 passagerare ska det vara 38 mans besättning.
lNya "Visby" sätts i trafik på fredag
lMellan 33 och 38 man i besättningen
Sjöfartsinspektionen har också beslutat att man under inkörningsperioden fram till och med maj månad alltid ska ha 38 mans besättning. Efter gårdagens godkännande kan färjan sättas i trafik nu på fredag med premiäravgång från Visby kl 16.
Som bekant så kunde sjöfartsinspektionen vid den förra övningen inte godkänna säkerheten ombord på nya Kinafärjan. Premiären fick därmed skjutas upp till i morgon fredag. Första turen skulle annars ha gått i måndags.
Vid förra övningen hade man 30 mans besättning. Den hade till gårdagens övning utökats till 33. Antalet statiser var den här gången betydligt färre, cirka 50 stycken. Den här gången genomfördes övningen ute till havs och man gick en tur till Oskarshamn. Där fick sommarens tre befälhavare också testa att lägga till med den 195 meter långa färjan.
<span class=MR>Ett gott intryck</span>
Som passagerare fick jag ett väldigt gott intryck av övningen och vid en mellangenomgång med sjöfartsverket så var det genomgående positiva kommentarer. Det fanns ju även statister med som deltog i den förra övningen och de tyckte att det var en klar skillnad mot tidigare.
Det säger Destination Gotlands vd Sten-Crister Forsberg när GA kontaktar honom ombord, då färjan är på väg tillbaka till Gotland efter övningen.
När det gäller färjeläget i Oskarshamn så har allt fungerat väldigt bra. Alla tre befälhavarna, som ska köra henne i sommar var med ombord och provade på att lägga till. Vi har ju provat detta tidigare i en simulator och visste att det skulle gå bra trots fartygets längd. Nu var det förstås idealiska förhållanden i dag med klart fint vårväder och lugnt på havet, säger Sten-Crister Forsberg.
Några problem med farthållningen var det inte heller enligt Forsberg. snabbfärjan klarar tidtabellen på Oskarshamnslinjen med en överfartstid på två timmar och femtio minuter.
Inför gårdagens övning hade Destination Gotland gjort om säkerhetsorganisationen och man hade övat i grupper hela dagarna. Efter övningen den 13 mars som underkändes av sjöfartsinspektionen finns nu fler som ska lotsa passagerare genom salonger och trapphus. personalen har även utrustats med megafoner och radioapparater så att det ska kunna ha kontroll över läget.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!