"Är det de som kör sop- bilen som är helt galna?"

Vad klagar folk på i e-breven till kommunens renhållning? Som regel är mejlen vänliga och någorlunda artiga, visar en slumpvis djupdykning i e-posttrafiken. Den skvallrar också om stort missnöje.

Gotland2008-07-11 04:00
"Tips: Hjälp era kunder att göra som ni vill och berätta för dem om det inte är ok. Bra sophantering ger fred på jorden" skriver en kund som önskar en tjänst där han via sms eller e-post fick besked ett par dagar före tömning. "Det minsta ni borde göra är att lämna en notering typ "vi sket i att tömma ert kärl pga .... och så kryssrutor där ni anger vad som inte var bra. Under det, texten: "Vi återkommer den /...datum.../, skärp er eller så blir det inte tömning då heller".
Just den kunden driver ett företag och tar emot gäster. Han hävdar att han fått kärlen tömda blott tre gånger i år: "...mindre mysigt i sommarvärmen".
Han skriver också att det är irriterande att bilarna inte tar med soporna bara för att "...ni inte anser att de står på rätt ställe... Är det de som kör sopbilen som är helt galna och krävande på exakt plats för kärlen eller är det ledningen som hotar med repressalier om någon vill göra det där lilla extra? Om man är rörelsehindrad eller ovanligt klen så skall man kanske inte välja ett jobb som sopåkare".
I just det här fallet tycks problemen ha löst sig i dagarna.

Pengarna tillbaka
En annan skriver: "Jag har ändrat till hämtning varje vecka och har också betalat för detta men soporna blev inte hämtade. Om det inte går att få hämtning varje vecka vore jag tacksam för ett besked och i så fall pengarna tillbaka."
Renhållningen svarar: "Jag meddelar vår entreprenör, har de missat att hämta ditt hushållsavfall ska de åtgärda detta inom 24 timmar".

Inget lås
"Nu börjar det bli enerverande. Vi går på tredje veckan och jag har fått lika många uppgifter om när någon skall komma. Har inte fått besked om att ärendet blivit försenat och än mindre någon orsak till detta. Jag kan ha överseende med missöden som händer om det finns någon vilja att informera kunden och rätta till. Men detta är bara nonchalant. Var vänlig ta ett allvarligt samtal med dina män från kommunen".
Kunden fick hjälp dagen efter. Kommunens försyndelse? Han hade inte fått det lås till locket han beställt.

Bil med kattsand
En medborgare får följande svar av renhållningens kundtjänst på frågan om man kan lämna kattsand på återvinningen.
"Hej! Det går bra att lämna kattsand på återvinningscentralerna. Kostnaden är 50 kr för full bil och 100 kr för full bil med släp, men kommer du med mindre än en liten kasse betalar du ingenting".
Brevcitaten ovan är aningen redigerade/förkortade.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om