Därför går åsikterna isär angående öns vägar

Branschorganisationen Transportföretagen menar att de gotländska vägarna tillhör rikets sämsta. Trafikverket menar det motsatta. GA reder ut hur samma data kan visa helt olika resultat.

Tina Thorsell, Transportföretagen, vill se att beslutsfattare tar vägunderhåll och de kostnader som det medför på allvar.

Tina Thorsell, Transportföretagen, vill se att beslutsfattare tar vägunderhåll och de kostnader som det medför på allvar.

Foto: Lena Engstrand/Pressbild

Gotland2022-01-29 17:11

I en debattartikel publicerad i Gotlands Allehanda för en tid sedan skriver Transportföretagens Tina Thorsell att de gotländska vägarna är bland de sämsta i riket. Bob Kolmodin på Trafikverket i Visby delar inte Transportföretagens tolkning av resultaten. 

– Vi mäter på två olika sätt. De har tagit ut andra data än vad vi har. Den största skillnaden är att de räknar in ålder på vägen, medan vi ser på hur vägen ser ut. Vi avgör skicket, inte åldern, säger han.

Datan som Transportföretagen brutit ned är Trafikverkets egen. Den stora skillnaden är alltså att Trafikverket endast ser på lasermätningar gjorda på spårdjup och ojämnhet. Parametern ålder gör att Gotland går från att vara sämst i landet, till näst bäst, enligt Bob Kolmodin på Trafikverket.

– Som vi ser det är det bara Kalmar län som har bättre vägar än Gotland. 

undefined
Bob Kolmodin tycker till skillnad från Transportföretagen att Gotland har landets näst bästa vägar.

Tina Thorsell, samhällshällspolitisk chef vid Transportföretagen menar att underhåll av våra svenska vägar inte varit tillräckligt intressant för politiker. 

– Det här är en försyndelse som generationer av politiker bär ansvaret för. Det har inte funnits tillräckligt med intresse att lägga så stora summor på underhåll av vägar. Det har tagits för givet, säger hon.

Att Trafikverket och Transporföretagens slutsatser går isär är inget som Tina Thorsell ser som problematiskt. 

– Vi mäter på olika sätt. Vårat index är inte fel, vi använder Trafikverkets data. Man får konstatera att mätningarna ger olika resultat för att de visar olika saker.

Om vägen är trafiksäker så borde inte ålder spela någon roll?

– Så kan det vara. Vi menar att politiker och även Trafikverket slarvat med löpande underhåll. Därför anser vi att åldern ändå spelar en viss roll för helheten.

undefined
Större delen av Trafikverkets budget går till de stora vägarna. Väg 148 genom Bro är ett exempel.

Transportföretagen oroas också över den vägunderhållsskuld som finns i Sverige. Förra året låg den på 19 miljarder kronor och väntas öka till 42 miljarder år 2030. Där är Trafikverket och branschorganisationen överens. 

– Ja, den finns och den ökar med tiden. Enkelt uttryckt kan man säga att pengarna räcker till de större vägarna och på de mindre blir det lappa och laga tills de rasar, säger Bob Kolmodin. 

Tina Thorsell är inne på samma bana och vill se tydligare ansvarstagande från beslutsfattare.

– Trafikverket är på intet sätt vår fiende. Vi har samma mål. Det är politiken och besluten som ligger efter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!