Är övertygad om att campingen kan utvecklas mer på Gotland
Lars Isacson är sedan tre månader tillbaka vd för Sveriges Camping- & Stugföretagares Riksorganisation (SCR). Just nu besöker han medlemmarna i landets 15 olika regioner. I veckan var han på Gotland och träffade medlemmar och turistchefen här. Han presenterade bl a SCR:s bokningssystem som ska underlätta för campare att göra bokningar via internet.
Han säger att varje campare sätter sprätt på i medeltal en tusenlapp om dagen under sin vistelse här och branschen har ett stort antal arbetstillfällen att erbjuda varje säsong.
Under de senaste åren har camping blivit väldigt populärt, i fjol ökade husvagns och husbilsförsäljningen med hela 40 procent. Även tältförsäljningen har ökatdet går mot allt större och bekvämare tält.
<span class=MR>Hög tid att tänka om</span>
Lars Isacson förklarar att segling anses som fint medan camping anses som mindre fint men att det är dags att tänka om nu. De som investerar i en husvagn eller husbil betalar runt en halv miljon kronordet är målmedvetna människor. Man har räknat ut att 65 procent av dem har eget hus och tjänar över medelinkomst.
Även barnfamiljerna kommer starkt när det gäller camping. Vintercampingen i fjällen ökar enormt och över hela landet har affärsresenärer upptäckt boendet i stugor. Stugorna runt om i landet har ofta bra kvalitet, lågt pris och ligger ofta vackert i natursköna områden.
En resande som exempelvis har en servicebil full med dyrbara verktyg upptäcker ganska snart hur tryggt det är att kunna parkera bilen utanför stugan och kunna ha uppsikt över den, säger Lars Isacson.
Att campa är lågpris jämfört med att bo på hotell och det här medför att det finns en priskänslighet i branschen.
Lars Isacson konstaterar att det är viktigt att det kommer så många campare som möjligt till Gotland, speciellt med tanke på den senaste tidens nedläggningar här när det gäller industrin och inom försvaret.
Man måste arbeta med det man har inom regionen och göra det bättre, är hans enkla filosofi.
Färjan till Gotland är oerhört väsentlig och det är viktigt att det inte är allt för dyrt att resa till Gotland med bil och husvagn.
Insteget till regionen måste vara rimlig, därmed inte sagt att det är orimligt idag. En lösning skulle kunna vara differentierade priser på färjan vid olika tider på dygnet, säger Lars Isacson.
<span class=MR>Finns en potential</span>
Man måste bygga professionella turistprodukter på Gotland som lockar hit besökare. Han föreslår att affärsägare i Visby innerstad måste kunna tänja på sina öppettider så att amerikanska kryssningsturister, som inte vill annat än att shoppa, ska kunna göra det även på en lördag eftermiddag.
Annars förlorar man faktiskt pengar, säger Lars Isacson.
När det gäller campingplatserna på ön säger han att det helt klart finns en potential. Det är SCR som delar ut stjärnor till campingplatser runt om i Sverige. Sammantaget ligger antalet stjärnor på gotländska anläggningar på 2,1-2,2.
Stjärnorna säger dock inte så mycket egentligen, påpekar Lars Isacson.
Om en campingplats med endast en stjärna kan man säga att den har en bestämd kvalitet. Campinggästen vet av antalet stjärnor att campingplatsen har vissa faciliteter men den kan även ha trevlig personal, ovanligt fina omgivningar med mera.
<span class=MR>Bokning via internet</span>
Lars Isacson är även på Gotland för att presentera SCR:s bokningssystem som ska underlätta för campare att göra bokningar via internet. Han har i sin tidigare karriär arbetat med bokningssystem vid storföretag som bland annat Volvo och ABB och har alltså erfarenhet av internetbokningar.
När han har pratat med medlemmarna här på ön har han upptäckt att det finns ett stort engagemang och man vill gärna diskutera hur man ska arbeta i framtiden. Det finns också en stark vilja att tas på allvar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!