Arbetsmiljön- ett problem på infektion
Arbetsmiljöproblemen vid infektionsmottagningen har påtalats ända sedan 2001. Nu, sju år senare, är bristerna anmälda till Arbetsmiljöverket.-Vi har suttit med i utredningar och gått på möten i tron att något skulle hända, men det gör det aldrig, säger Carina Karlsson, sjuksköterska och skyddsombud.
Hudläkare. Gunnar Ramstedt arbetar vid infektionsmottagningen.
Foto: Henrik Radhe
- Jag valde att bli skyddsombud bara på grund av den här frågan. Vi har suttit med i utredningar och gått på möten i tron att något skulle hända, men det gör det aldrig, säger Carina Karlsson, sjuksköterska och skyddsombud.
Tillfällig lösning
Anledningen till att det blivit så här är att den tidigare privata hudmottagningen hastigt inhystes i lasarettet 1998. Mottagningen fick helt enkelt ta de lokaler som fanns tillgängliga. Alla var dock övertygade om att lösningen bara var tillfällig.
-Vi har hela tiden tänkt att om vi bara håller ut ett tag till så kommer allt att ordna sig, säger skyddsombudet Carina Karlsson.
Hon poängterar dock att avdelningschefen Sture Persson gjort vad han kunnat. Och för inte särskilt länge sedan såg det ut som att något äntligen skulle hända.
-Vi skulle egentligen ha flyttat ut till dialysavdelningens gamla lokaler i september 2007, men det visade sig att de blev kvar i samma lokaler, säger Sture Persson.
Infektionsmottagningen har väntat på sin tur länge nu, men snart måste saker och ting börja hända.
Efter en inspektion av arbetsplatsen kräver Arbetsmiljöverket 500 000 kronor i vite från kommunen om inte problemen åtgärdas innan den 5 maj.
-Vi kommer att lösa det, säger Sture Persson utan att avslöja alltför många detaljer.
Arbetsmiljöverkets kritik kan sammanfattas i tre punkter.
För det första saknas personalutrymme för mat- och fikaraster. I dag fikar personalen i en del av patienternas väntrum eller inne på ett kontor. Lunchen äts i ett behandlingsrum för ljusterapi ett par snirkliga korridorer bort och en våning längre ner i byggnaden.
I väntrummet
Att ha fikarummet på samma ställe som väntrummet kan minst sagt ha sina sidor. För ett par år sedan anmälde en patient mottagningen till patientnämnden.
-Vi satt och kacklade och skrattade och någon trodde felaktigt att vi pratade om en patient, säger hudläkaren Gunnar Ramstedt.
Den andra punkten gäller möjligheten till att hjälpa patienter som ligger ensamma i badkaret för hudbehandling. Det har hänt att personer svimmat mitt under behandlingen och då har endast en person ur personalstyrkan funnits tillgänglig på samma våningsplan utan möjlighet att larma fler. För de anställda betyder det att de ensamma tvingats lyfta upp patienter ur badkaret utan några lyfthjälpmedel.
Den tredje punkten rör ergonomin i rummet för badbehandling. Ofta fylls badkaret med olja som utgör en stor halkrisk för personalen. Dessutom är utrymmena trånga och arbetsställningarna väldigt ogynnsamma.
-Det här är vården i ett nötskal. Vi jobbar över, är plikttrogna och klagar aldrig. En byggnadsarbetare skulle inte jobba en sekund om det såg ut på det här sättet, säger Carina Karlsson.
1. Personalutrymme/
matutrymme
Ni ska se till att personalen
har möjlighet att tillbringa
matraster och pauser i ett för
detta avsett utrymme.
2. Möjlighet till att
tillkalla snabb hjälp
Ni ska se till att det finns
larmutrustning och att det
finns rutiner för vem som ska
ta emot larm och vilka
åtgärder som ska vidtas.
3. Belastningsergonomi
vid bad- och ljusbehandlingen
Ni ska göra en undersökning
av de anställdas arbets-
situation och bedöma riskerna
för ohälsa och olycksfall.
matutrymme
Ni ska se till att personalen
har möjlighet att tillbringa
matraster och pauser i ett för
detta avsett utrymme.
2. Möjlighet till att
tillkalla snabb hjälp
Ni ska se till att det finns
larmutrustning och att det
finns rutiner för vem som ska
ta emot larm och vilka
åtgärder som ska vidtas.
3. Belastningsergonomi
vid bad- och ljusbehandlingen
Ni ska göra en undersökning
av de anställdas arbets-
situation och bedöma riskerna
för ohälsa och olycksfall.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!