Arendt vann den första Gotland Runt-seglingen
Han var ende gotländske deltagare när första Gotland Runt avgjordes för 70 år sedan, och han hörde definitivt inte till favoriterna. Han hade den klart minsta båten. Han kom sist i mål. Stilla och tyst seglade han in i Visby mitt i natten, 13 timmar efter första båten. Men - ändå vann "Aje" de Jounge den ena av tävlingens två stora klasser!
Den här segern har inte uppmärksammats så mycket - och kanske var det också lite genant för arrangerade KSSS, Kungliga Svenska Segel Sällskapet, att en liten och okänd båt skulle vinna. Men visst kan det vara värt att uppmärksamma nu när det är dags för tävlingens 70-årsjubileum. Starten går om några veckor, den 1 juli.
Då, till premiärseglingen sommaren 1937, hade bara 42 båtar anmält sig. Endast fem var svenska, övriga kom från Tyskland, Danzig, Polen, Litauen, Finland, England och USA.
Sven Saléns Havsörnen, byggd speciellt för den här tävlingen, hörde som sagt till favoriterna. Men också tyskarna ansågs ha goda chanser, somden snabbseglande Schwanenweiss liksom Orion och Asta från Hitlers "kriegsmarine". Hakkorsflaggorna vajade ju från piren i Visby.
Mindre än Krampmacken
Av de fem svenska båtar kom alltså en från Gotland. Men Mosca var inte stor, endast 8,5 meter lång och alltså mindre än lilla Krampmacken. Näst minsta båt var en hel meter längre. Segelytan låg kring 50 kvadrat, mindre än hälften av de stora båtarnas.
Så kom också lilla Mosca på efterkälken redan från början. Havsörnen tog ledningen, sen följde de andra stora båtarna strax efter. Men på slutet blev det tyska Schwanenweiss som passerade och allra först passerade mållinjen i Visby vid 15-tiden på fredagseftermiddagen.
Då hade Aje de Jounge och hans Mosca inte ens hunnit runda Bredsansudde på Gotska Sandön. Först vid 4-tiden på lördagsmorgonen, då åskådarna på piren för länge sedan gått hem och lagt sig, kom Mosca tyst och stilla inseglande i Visby. Hon var då 13 timmar efter första båt och hade behövt drygt 67 timmar för hela seglingen.
Vilket fint pris!
Kvällen innan hade väl de flesta trott att Havsörnen var vinnare. Men, som sagt, när man räknade in Mosca efter gällande mätningsgsregler var det hon som vann KR-klassen.
Man tävlade främst i två stora klasser, dels KR-klassen, dels Bermudas-klassen. Havsörnen fick nöja sig med att vinna den senare medan Mosca alltså tog hem KR-klassen.
När landshövding Rodhe vid den stora balen på Snäck delade ut priserna fick väl Sven Salén det allra finaste men Aje de Jounge kom inte långt efter. Inte minst fick han ta emot Hans Kungliga Höghet Kronprinsens hederspris, och kanske ännu finare var Gotlänningarnas vandringspris, en ståtlig pjäs som nog konsul Ekman, Gotlandskungen, ordnat fram. Ekman var på den tiden KSSS representant på Gotland. Aje fick också hederspriset som skeppsredare Salén, andrapristagaren, satt upp.
Men det var nog lite genant för arrangörerna att en sån här liten och okänd båt skulle ta hem segern och de finaste priserna. Efteråt förklarade man att det skulle ha blivit ett helt annat resultat om det blåst friskare under seglingen så att de stora båtarna haft mera vind i sina segel. Nu var det bara svaga och växlande vindar och det gynnade lilla Mosca.
Men - det kan inget ta ifrån henne, hon vann!
Gotland Runt-fakta
KSSS så kallade Visbyseglingen under 20- och 30-talen var början till dagens Gotlands Runt. Tävlingen gick från Sandhamn till Visby och tillbaka.
1935 ordnade KSSS ett möte i Fårösund, det så kallade Fårösunds-tinget, dit båtar från alla Östersjöländerna var inbjudna. 350 seglare från 9 länder deltog och man bestämde sig för att starta det som skulle bli Gotland Runt.
1937 gick första starten från Visby med 42 båtar från 8 olika länder. Man seglade först till Öland, sen till Hoburgen och motsols runt Gotland.
Kriget satte tillfälligt stopp för tävlingen som återupptogs 1950. Längden och sträckningarna på banan varierade under åren, men Visby var fortfarande start- och målpunkt.
Men när Gotlandsbolaget beställt de nya Holland-byggena och hamnen i Visby behövde byggas om så flyttades både start och mål till Sandhamn, och så är det ju fortfarande.
På 70-talet steg antalet båtar till över 400 och i början av 90-talet slog man rekord med drygt 500 båtar. Man kallar sig världens största kappsegling. In på 2000-talet har det rört sig om mellan 200 och 300 båtar.
I år, då man allts firar 70-årsjubileum, satsar man på en helt ny klass, en "folkklass" där vanliga familjebåtar och amatörer kan vara med. Starten går från Sandhamn klockan 12 den 1 juli och numera rundas Gotland medsols.
1935 ordnade KSSS ett möte i Fårösund, det så kallade Fårösunds-tinget, dit båtar från alla Östersjöländerna var inbjudna. 350 seglare från 9 länder deltog och man bestämde sig för att starta det som skulle bli Gotland Runt.
1937 gick första starten från Visby med 42 båtar från 8 olika länder. Man seglade först till Öland, sen till Hoburgen och motsols runt Gotland.
Kriget satte tillfälligt stopp för tävlingen som återupptogs 1950. Längden och sträckningarna på banan varierade under åren, men Visby var fortfarande start- och målpunkt.
Men när Gotlandsbolaget beställt de nya Holland-byggena och hamnen i Visby behövde byggas om så flyttades både start och mål till Sandhamn, och så är det ju fortfarande.
På 70-talet steg antalet båtar till över 400 och i början av 90-talet slog man rekord med drygt 500 båtar. Man kallar sig världens största kappsegling. In på 2000-talet har det rört sig om mellan 200 och 300 båtar.
I år, då man allts firar 70-årsjubileum, satsar man på en helt ny klass, en "folkklass" där vanliga familjebåtar och amatörer kan vara med. Starten går från Sandhamn klockan 12 den 1 juli och numera rundas Gotland medsols.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!