Geab går nu undersöker nu de mätare som har slutat att fungera. Vissa kommer att bytas ut helt, andra behöver bara repareras. De abonnenter som har mätare som måste bytas ut kommer att få en räkning för den period som mätningen har varit avstängd.
– Vi gör en bedömning utifrån hur deras tidigare förbrukningar har sett ut tidigare och sedan drar vi av 10 procent från den räkningen, säger Staffan Sundström, som är projektingenjör på Geab.
Många av de skadade mätarna är redan utbytta, men det är fortfarande en handfull abonnenter som ska få besök av Geabs reparatörer.
– Det rör sig om abonnenter som har varit svåra att få tag på, säger Staffan Sundström.
De flesta av de drabbade abonnenterna har inte märkt att deras mätare har gått sönder, utan har blivit kontaktade direkt av Geab, men det finns de som har själva har hört av sig.
– Det finns ju kunder som läser av varje månad och för egen statistik, de har hört av sig och undrat varför mätaren är svart, men ingen har varit arg, säger Staffan Sundström.