Askans nota: - 14 miljoner
Vulkanutbrottet på Island kostar flyget miljoner.Fortsätter flygstoppen kan hela regionalflyget ödeläggas, spår Michael Juniwik, vd för Sverigeflyg:- På måndag är våra förluster uppe i 14 miljoner kronor.
Foto: Tommy Söderlund
- För hela gruppen handlar det om betydligt mer, där ligger förlusten runt 750 000 kronor per dag, säger Michael Juniwik, en av grundarna till Gotlandsflyg och numera vd för Sverigeflyg, som rymmer sju olika regionala flygbolag.
Ännu så länge klarar man att bära förlusterna.
- Vi är ett av de flygbolag i Sverige som har starkast ekonomi, och det gäller i synnerhet för Gotlandsflyg, säger han men medger att man inte orkar många veckor till.
- Inget bolag klarar en månads stopp. Det finns inte en chans, säger han.
Risk för utslagning
Torsdagens beslut från näringsdepartementet om stöd till de svenska flygbolagen innebar en lättnad, men Michael Juniwik hoppas att även EU snart lämnar besked om ytterligare stöd.
- Utan stöd fanns risk att hela regionalflyget skulle slås ut. Vi var tidigt ute och informerade regeringen om det här och jag är glad för den hjälp vi nu får. Men för att känna oss trygga även om askan fortsätter att hindra flygtrafiken under längre tid behövs att även EU ger ytterliggare lättnader, säger han.
Han säger att tiden efter vulkanutbrottet på Island varit den tuffaste nånsin i hans professionella liv. Det som nu sker är ett scenario som aldrig nånsin funnits med i något företags planering.
- Det är mycket svåra beslut som måste fattas. Och svårast av allt är att vi inte vet hur länge det här ska pågå, säger han.
Tror inte på prishöjning
De senaste prognoserna ser dock positiva ut och ytterligare en lättnad för flyget är att myndigheterna i Sverige nu gett tillstånd för flygningar i den så kallade zon 2.
- Det gör att mer trafik kan upprätthållas, säger Michael Juniwik.
Kan förlusterna leda till höjda priser framöver?
- Jag tror inte det. Självklart måste bolagen hitta sätt att komma tillbaka till en rimligt solid nivå, men att ta ut det på priserna funkar inte. Våra kunder är ytterst priskänsliga, höjer vi priset tappar vi kunder så det är ingen väg att gå, svarar han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!