I går blev det klart att koncernen Humana köper samtliga aktier i Assistans på Gotland AB. Humana är en koncern som arbetar med assistans, äldreboenden och individ- och familjeomsorg. Koncernen bedriver verksamhet i hela Norden och har kunder i de flesta svenska kommuner.
Humana har sedan tidigare ett tiotal brukare på Gotland, men har inte haft något kontor på ön.
– Nu får vi vårt första lokala kontor på Gotland, säger Andreas Westlund som är vd och affärsområdeschef för Humanas personliga assistans.
Bolaget Assistans på Gotland kommer att finnas kvar när överlåtelsen sker den 1 juni. Företaget har cirka 115 tillsvidareanställda och 85 timanställda och de kommer inte att byta arbetsgivare.
– Vi vill genomföra det här så att det blir så tryggt som möjligt för kunder och medarbetare, säger Andreas Westlund.
Trots att Assistans på Gotland är en av öns största arbetsgivare är företaget en liten aktör i assistansbranschen. Och de små assistansföretagen har det tufft.
– Statens schablonersättning för assistans höjs inte i takt med löneökningarna, så marginalerna krymper. Som en större koncern har vi stordriftsfördelar, trots att vi arbetar nära våra kunder, konstaterar Andreas Westlund.
För två år sedan gick Wisby Assistans och Assistans på Gotland samman för att klara utmaningarna, men det var inte tillräckligt.
– Företaget har gått med stora förluster. I det senaste bokslutet fick vi ett plus på några ”tiotusingar”, men det är inte mycket när man har en omsättning på 55 miljoner kronor, säger Lars Kroné, vd för Assistans på Gotland.
I assistansbranschen vill företagen kunna erbjuda sina kunder juridisk hjälp om de förlorar sin rätt till assistans. Men när det gotländska assistansföretaget blev av med sin jurist hade man inte råd att anställa en ny.
– Humana har ett 15-tal jurister i ryggen. Det ger en helt annan styrka, säger Lars Kroné och fortsätter:
– Det är en tråkig utveckling att allt måste bli storskaligt, men försäljningen innebär att vi får tillgång till Humanas kompetens och finansiella muskler.
Nuvarande ägaren Carina Funck kommer att finnas kvar i företaget också efter försäljningen. Hon startade företaget Wisby Assistans 2003, för att få assistans till sin son Robin.
– Att klippa navelsträngen till något som man har byggt upp är jättesvårt. Någonstans har jag förstått att det jag har att ge kanske inte räcker och det känns som att vi nu har tagit skott mot det bästa valet i branschen, säger hon.