"Att utvecklas är att ta hand om erfarenheter"

Destination Gotlands marknadschef Per-Erling Evensen menar att rederiet inte kan beslås med att ha haft bristande rutiner.

Marknadschef.  Det gäller att ha en väldigt öppen attityd, säger Destination Gotlands Per-Erling Evensen.Foto: Henrik Radhe

Marknadschef. Det gäller att ha en väldigt öppen attityd, säger Destination Gotlands Per-Erling Evensen.Foto: Henrik Radhe

Foto: Henrik Radhe

gotland2011-02-15 04:00

Rutiner som kan ha medverkat till förloppet, den dramatiska dagen för ett och ett halvt år sedan.
Att man ändå vidtagit en rad åtgärder i syfte att bli ännu bättre på säkerhet med justeringar av rutiner, nya tillägg och nya moment, anser han vara en självklarhet efter olyckan.

- Att utvecklas är ju att ta hand om erfarenheterna och det vore ju förmätet av oss att tro att vi är färdigutvecklade i alla de här delarna. Tvärtom, det gäller att ha en väldigt öppen attityd.

Kan det alltså hända igen, eftersom det alltid finns sådant som kan förbättras?

- Vi gör ju liksom alla andra kolleger i branschen hela tiden förbättringar för att eliminera riskerna. Vi är ju människor mitt i det här, det är en kombination av människor och teknik. Och tittar man på den här händelsen så säger man ju att det var en 15-20 var för sig oberoende delar som sammanföll. Tar man bort en av faktorerna, så hade olyckan troligen inte hänt.

Han betonar också att den åtalade befälhavaren ska betraktas som oskyldig till den dagen domen faller. Han kan ju frias.


Fick omedelbara följder
Per-Erling Evensen vill inte diskutera detaljer i själva åtalet eftersom rederiet ännu sent i går eftermiddag, inte tagit del av förundersökningen.

Han säger att olyckan självklart påverkade hela rederiet även om man inte talar i termer av "före eller efter Nynäskrocken".

Det var en omskakande händelse och som redan dagen efter ledde till att man påbörjade en omfattande djupanalys av hela Destination Gotlands verksamhet.

- Det kändes också bra att konstatera att det vi kom fram till när det gäller händelsen, stämde väl med Haverikommissionens slutsatser.


Delade erfarenheter
Andra färjerederier har varit i kontakt med Destination Gotland för att ha nytta av dess erfarenheter. Verksamheten måste ju rulla på.

- Det var mitt i högsäsong och vi hade 20 000 passagerare per dygn. Vi skickade 70 000 sms med besked till folk som skulle åka med oss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om