Trots den senaste tidens ekonomiska lÀge med en rusande styrrÀnta och hög inflation verkar de flesta av de vi pratat med inom turistnÀringen pÄ Gotland relativt förhoppningsfulla inför sommarsÀsongen 2023.
â Jag skulle sĂ€ga att vi Ă€r försiktigt positiva. Det finns bokningar men inte riktigt i samma lĂ€ge som förra Ă„ret, sĂ€ger Erik Ăhrn, verksamhetsledare vid medlemsorganisationen Gotlands besöksnĂ€ring.
Johan Lindvall vid Sudersands Camping delar den bild som Erik Ăhrn beskriver.
â Det Ă€r mindre Ă€n förra Ă„ret, ungefĂ€r fem procent, men vi Ă€r inte oroliga, sĂ€ger Lindvall och berĂ€ttar att han faktiskt hade förvĂ€ntat sig ett vĂ€rre lĂ€ge med tanke pĂ„ att mĂ„nga har fĂ„tt mindre marginaler Ă€n tidigare.
â Vi tycker Ă€ndĂ„ att det ser bra ut inför sommaren. Vi hade en dip i februari men i maj och juni har folk bokat mer Ă€n vad de gjorde förra Ă„ret. Vi ser till exempel att det Ă€r mycket fler tyskar, hollĂ€ndare och danskar i rörelse i Ă„r vilket förmodligen har med den billiga kronan att göra.
Ăven de hotell vi pratat med beskriver att situationen Ă€ndĂ„ ser relativt bra ut med tanke pĂ„ rĂ„dande omstĂ€ndigheter. Sofia Munkhammar, vd pĂ„ Strand Hotel i Visby:
â Om vi tittar pĂ„ siffrorna för perioden juni till augusti sĂ„ Ă€r vi upp tre procent om vi jĂ€mför mot förra Ă„ret, bĂ„de nĂ€r det gĂ€ller gruppresor och enskilda resenĂ€rer. Det kĂ€nns jĂ€ttekul!
NÄgon som inte alls hÄller med om att sommaren ser ljus ut Àr Christer Christiansson som tillsammans med sambon Gertie Sellin driver Gotlands stugförmedling.
â Det hĂ€r kommer att bli vĂ„r sĂ€msta sommar nĂ„gonsin, bortsett frĂ„n pandemi-Ă„ret 2020. Vissa vĂ€rdar har bara fĂ„tt uthyrt en eller tvĂ„ veckor under hela sommaren, sĂ€ger Christiansson och menar att det höjda fĂ€rjepriset Ă€r en avgörande faktor nĂ€r det gĂ€ller deras primĂ€ra mĂ„lgrupp.
â Vi har folk som ringer och bokar av och sĂ€ger att det blir billigare för dem att Ă„ka utomlands istĂ€llet för hit till Gotland. FĂ€rjepriset mĂ„ste sĂ€nkas och det mĂ„ste sĂ€nkas nu, fortsĂ€tter Christiansson och berĂ€ttar att det till och med finns lediga boenden under Almedalsveckan, nĂ„got som enligt honom Ă€r ytterst ovanligt.
FÀrjetrafiken och de höjda biljettpriserna Àr nÄgot som vi rapporterat om tidigare och en faktor som nÀstintill samtliga av de aktörer vi pratat med nÀmner nÀr vi kontaktar dem, Àven om pÄverkansgraden skiljer sig.
â PĂ„ Clarion har vi ett högre snitt av gĂ€ster som anlĂ€nder till Gotland via flyg sĂ„ vi Ă€r mindre kĂ€nsliga nĂ€r det gĂ€ller Destination Gotlands priser. Allt i allt ser det ut att bli en helt okej sommar, skriver hotelldirektör Lennart Lagnehag via mail om bokningslĂ€get vid Clarion Hotel Wisby.
Destination Gotland sjÀlva, kan pÄ grund av sin börsnotering inte göra nÄgra mer ingÄende uttalanden om hur mÄnga resenÀrer som berÀknas resa till ön i sommar. Marknadschefen Adam Jacobsson refererar till det pressmeddelande som gick ut den 17 maj och som beskriver att bokningslÀget inför sommaren 2023 Àr i paritet med hur det sÄg ut 2019.
Erik Ăhrn vid Gotlands besöksnĂ€ring sĂ€ger att det sĂ„klart skulle underlĂ€tta om fĂ€rjepriserna var lĂ€gre. Han ser en risk att det aktuella lĂ€get i Sverige och omvĂ€rlden kan slĂ„ mot Gotland eftersom mĂ„nga inte har lika stor marginal i plĂ„nboken som tidigare. Men samtidigt kan den rĂ„dande situationen ocksĂ„ innebĂ€ra ökade besök och intĂ€kter inom vissa segment.
â NĂ€r det gĂ€ller kryssningar skulle jag tippa pĂ„ besöksrekord den hĂ€r sommaren. Gotland har seglat upp som en favorit i Ăstersjön och jag skulle tro att det har att göra med att man i högre grad undviker stopp pĂ„ andra sidan Ăstersjön just nu, fortsĂ€tter Ăhrn.
Det rĂ„dande omvĂ€rldslĂ€get Ă€r nĂ„got som besöksnĂ€ringen stĂ€ndigt bevakar och sjĂ€lvklart behöver förhĂ„lla sig till i sina verksamheter förklarar Ăhrn, nĂ„got som Sofia Munkhammar vid Strand Hotel bekrĂ€ftar.
â Vi har fokuserat mer aktivt för att driva försĂ€ljningen, bland annat med att stĂ€rka identiteten kring vĂ„ra olika varumĂ€rken för att matcha mĂ„lgruppen. Vi har Ă€ven jobbat mer med paketlösningar Ă€n vi tidigare gjort, sĂ€ger hon.
Hon upplever att de senaste Ären med coronapandemin och det nuvarande ekonomiska lÀget har gjort att branschen Àr trÀnad och beredd pÄ att vad som helst kan hÀnda.
â Man har ett utgĂ„ngslĂ€ge och ett mĂ„l men det kan snabbt Ă€ndra sig. Vi Ă€r förberedda pĂ„ att anpassa oss efter situationen och att Ă€ndra vĂ„r plan beroende pĂ„ hur det utvecklar sig.
Erik Ăhrn Ă€r inte sen att hĂ„lla med.
â BesöksnĂ€ringen bestĂ„r av kreativa konstnĂ€rer som Ă€r entreprenörer ut i fingerspetsarna. De Ă€r vana att trolla med vad som Ă€n kommer deras vĂ€g. Vi Ă€r positiva framĂ„t för det Ă€r sĂ„na vi Ă€r inom besöksnĂ€ringen. Gotland Ă€r ett starkt varumĂ€rke med en stark attraktionskraft, vi vet det hĂ€r och vi mĂ„ste Ă€ndĂ„ vĂ„ga tro pĂ„ att den kommande sĂ€songen blir bra.
Kanske Àr det den dÀr entreprenörsandan som gör att Christer Christiansson vid Gotlands stugförmedling skiftar frÄn moll, men ÀndÄ inte hela vÀgen över till dur, precis innan vi lÀgger pÄ.
â Vi har fĂ„tt en liten ökning av bokningar frĂ„n utlandet. Det Ă€r en marginell ökning men det Ă€r faktiskt den enda lilla ljusningen just nu.