Bagagehantering upprör resande

Vid inlämning av bagage på Gotlandsfärjorna får passageraren inte något kvitto. Något resenären Eva Nicklasson blev mycket upprörd över. Men kvitto löser inga problem, menar rederiet - och lagen ger inget konsumentstöd.

Foto: Rolf Jönsson

Gotland2011-07-28 04:00

Eva Nicklasson reste över med Destination Gotland från Oskarshamn under "blixtkvällen" förra veckan. I terminalen blev hon och medresenären uppmanad att lämna in sin väska.

- Vi hade varsin liten rullväska, då kom en anställd och sa att jag måste lämna in den. Jag sa att den gick som handbagage men fick nej eftersom jag hade en datorväska också.


Vägrad kvitto
Eva Nicklasson ville ha ett kvitto för den väska hon lämnade in, men fick svaret att sådana rutiner hade man inte. En kvittovägran som hon menar är olaglig.

- Vem som helst kan ju plocka ut väskan och det finns inget som visar om man lämnat in en eller tre väskor.

- Vi hade en lång diskussion och jag fick då beskedet att jag fick stanna kvar i land om jag inte lämnade in väskan så jag fick lämna den ifrån mig. När vi sen kom fram kördes en vagn fram och man stod med ficklampor och var och en fick ta sin väska.

Det senare hängde ihop med det då rådande strömavbrottet. I Visby, och sedan midsommar även i Nynäshamn, kommer väskorna på rullband medan det i Oskarshamn fortfarande hämtas från vagnar.

Vid Destination Gotland menar man att nuvarande system fungerar bra.

- Med 1,7 miljoner resenärer så är det klart att det blir mycket väskor. Men det är ett slutet system, man lämnar ifrån sig väskan, den går inte in i någon sortering utan till nästa hamn och där lämnas den ut. Kvittot i sig gör ingen skillnad utan det handlar om att hanteringen är sluten fram till själva utlämnandet, säger Destination Gotlands marknadschef Per-Erling Evensen.

- Vi har diskuterat kvittofrågan, då måste kvitto lösa ett problem, att införa kvitto eller bagagetag skulle inte innebära någon större förändring. Ett kvitto bevisar bara att man lämnat in en väska och det tror vi på även utan kvitto. När någon uppgivit att man blivit av med en väska har vi inte ifrågasatt detta.

- Det försvinner enormt få väskor på ett år, i de få fall som varit har de flesta handlat om att man tagit fel. Ett kvitto hindrar inte att man tar fel eller någon med ont uppsåt.


Svag punkt
Den "svaga punkten" anser de flesta vara just uthämtningen, som sker utan kontroll, medan inlämningen sker först sedan man passerat biljettkontrollen.

Per-Erling Evensen håller inte med.

- I Visby när väskan kommer ut på bandet är det en allmän plats och så är det på flygplatsen också. Vill någon stjäla ett bagage kan den gå in både på hamnterminalen och flygplatsen.

Några planer på att införa kvitton finns för tillfället inte.

Något stöd i konsumentlagstiftningen för kvittokrav finns det inte.

- Det är väldigt vanligt när man lämnar in saker att man får någon form av identifikat, konstaterar Peter Gustavsson, jurist vid Konsumentverket - men:

- Det finns inte reglerat i tvingande konsumenträttsliga lagar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om