Banken sänkte rederiet
Redan långt innan Myrsten-familjens Rederi AB Slite tvingades gå i konkurs i april 1993 hade statliga Nordbanken bestämt sig för att få bort rederiet från Östersjön.
Det framgår av en ny bok om vad som kallats "den onödiga konkursen". En konkurs som gjorde att över tusen anställda, därav flera gotlänningar, miste sina jobb, Myrstens försvann från Finlandstrafiken och deras nybygge Europa övertogs av Silja.
Det är Hans-Göran Björk, journalist och författare från Linghem utanför Linköping, som på familjen Myrstens uppdrag nu 13 år efter konkursen gjort en ny granskning av hela affären.
Efter 15 månaders genomgång av flera tusen dokument ger han nu ut med en bok med titeln "Den ena den var vit ... Om konsten att sänka skepp".
Titeln anspelar på vistexten "den ena den var vit, den andra den var röd", och syftar förstås på Siljas vita båtar och Myrstens/Vikinglinjens röda fartyg. Och hur Myrstens nybygge Europa, rödmålad och klar för sjösättning, plötsligt övertogs av konkurrenten och målades om i Siljas vita färg.
Slite-sonen Carl Bertil Myrsten och hans familj hade 1959 startat den Finlands-trafik som skulle bli en sådan succé. Familjens rederi Slite ingick som ena part i Vikinglinjen, känd för sina röda fartyg och med större framgångar än konkurrerande Silja..
Kärvare tider
Men åren runt 1990 började det kärva till sig för Slite. Den ena smällen följde på den andra:
1989 gick det finska varvet som byggde rederiets Kalypso i konkurs. Det innebar en merkostnad för Myrstens med 200 miljoner kronor.
Finland införde passagerarskatt och devalverade sin valuta, vilket kostade Myrstens stora summor.
När svenska kronan blev flytande 1992 och därmed sjönk som en sten blev Myrstens pågående nybygge Europa plötsligt 400 miljoner kronor dyrare.
Därtill kom att krisdrabbade Nordbanken drog tillbaka sitt löfte om att låna ut pengar till nybygget.
Silja-folk i banken
Redan i samband med konkursen anklagades Nordbanken för sitt agerande. Graverande var att i bankens ledning satt Bernt Magnusson som också satt i styrelsen för EffJohn, det företag som ägde Silja Line.
Hans-Göran Björk lägger i boken fram flera indicier för att "Silja-folket" i Nordbanken tidigt bestämde sig för att få bort den besvärliga konkurrenten Myrsten från Östersjön. Han visar också att man i bankledningen tidigt var inne på att låta Silja få överta nybygget Europa.
Han visar också att banken, som alltså var statlig vid den här tiden, försökte tvinga fram en slags kartell inom Finlandstrafiken. Gustaf Myrsten, sonen i familjen, avslöjar att banken begärde att konkurrenterna skulle börja "samarbeta".
Som en thriller
Det är stundtals riktigt spännande läsning, inte minst är kampen om nybygget Europa en verklig thriller. Det tyska varvet, som byggde båten, försökte på alla sätt hjälpa Myrsten att få behålla båten. Det såg lovande ut - men alla förslag till lösningar föll på att Nordbanken bestämt sa nej.
En advokat som studerat fallet kallar Nordbankens agerande för "ekonomisk våldtäkt".
Nybygget Europas besättning var redan utsedd och på plats för sjösättning (en skeppare var gotlänning) när den plötsligt fick åka hem och ersättas av Silja-folk. Viking Europa blev över en natt Silja Europa, och Carl Bertil Myrsten fick aldrig visa upp den i hemmahamnen Slite så som han gjort med sina tidigare nybyggen.
Onödig konkurs
Familjen Myrsten hade gott rykte både som affärsmän och arbetsgivare, och ingav stort förtroende även bland konkurrenterna. Ekonomi hade varit god och det fattades inte mycket för att konkursen skulle kunna undvikas. Men ändå måste Myrstens kasta in handsken - i en konkurs som vid den ekonomiska sammanställningen efteråt visade sig helt onödig.
Men visst hade familjen gjort sina misstag. Ett var att anlita en enda bank, ett annat att hålla för lågt eget kapital. Satsningen på jättefärjan Europa var också något vågad.
Allt det där tar Hans-Göran Björk upp i boken, som ändå är något av en partsinlaga. Men jag kan tänka mig att de flesta läsare instämmer i kritiken mot banken och dess chefer.
Möte på Gotland
Sedan man läst boken frågar man sig om familjen Myrsten nu tänker stämma Nordbanken. Men, säger familjen i boken, några såna planer har vi inte.
Men, skriver Hans-Göran Björk, boken kan kanske bidra till lagändringar som gör att något liknande inte kan hända igen om vi får en ny finanskris. Det var ju inte bara Myrstens utan flera andra företagare som drabbades hårt.
Hans-Göran Björk planerar att tillsammans med familjen Myrsten ordna ett offentligt möte på Gotland där granskningen och boken kommer att presenteras närmare. Preliminärt är det sagts att mötet arrangeras nästa vecka, men när det här skrivs är ännu inget bestämt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!