Bankkunder på Gotland fick bluffmejl

Det är inte banken Nordea som går ut och berättar om nytt säkerhetssystem och säkerhetsstandard i en mängd mejl till privatpersoner, bland annat på Gotland.

Gotland2006-09-01 06:00
Det är någon som bluffar och följs uppmaningen i mejlet finns stor risk att inloggningskoden och kontoanvändarens identitet avslöjas. Det kan sedan leda till att blufföretaget också kommer åt ditt bankkonto.
Meddelandet, som gått ut till en mängd personer, kommer från någon som utger sig för att vara Nordea fraudkampavdelning. Även personer som inte är kunder i riktiga Nordea bank har fått och får mejlet, bland annat några på GT.

Nordeas logotype
Bluffmejlet har Nordeas logotype och informerar om att man skall logga in och ta del av bankens nya säkerhetssystem. "Kunden" uppmanas också att inte ge någon tilläggsinformation om det skulle uppstå problem eftersom företaget skall lösa dem på egen hand.
Tilläggas bör att bluff på engelska heter fraud.
- Det här är tyvärr saker vi får lära oss leva med, säger Björn Colliander på Nordeas säkerhetstjänst i Stockholm.

Började i onsdags
Senaste angreppet började klockan 16 på onsdagseftermiddagen. Liknande angrepp har gjorts tidigare. Det är inte bara Nordea utan även många andra banker och kortföretag som råkar ut för sådana här bluffar.
Han framhåller också att Nordea aldrig skulle sända ut säkerhetsinformation på mejl eller telefon utan de går ut med brev till kunderna.
- Vad vi vet har ännu ingen kund blivit drabbad av att någon obehörig gått in på kontot, säger Björn Colliander.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om