Det första kryssningsbesöket i Visby blir den 16 maj. Då kommer det brittiska fartyget Saga Pearl II med plats för 540 passagerare.
- I år blir det omkring 70 anlöp, det är ungefär på samma nivå som förra året då vi hade 68 besök av kryssningsfartyg, säger Frida Kristiansson.
147 besök 2005
För sex år sedan nåddes toppen, med 147 kryssningsbesök. Men i takt med att fartygen har blivit större har besöken minskat. De flesta fartygen kan inte längre gå in i hamnen.
- Det är inte alltid uppskattat att ankra ute på redden och sedan transportera passagerarna med barkasser in till land. Det kan gunga riktigt ordentligt och ibland blåser det så att passagerarna väljer att stanna ombord, säger Frida Kristiansson.
Så i stället för att besöka Visby och tvingas ligga ute på redden väljer en del rederier andra besöksmål. Eller ställer in om det blåser för mycket.
Stora summor
Och varje inställt besök kostar Gotland stora summor. Bussbolag, restauranger, butiker och guider är en del av dem som går miste om inkomster. Visby förlorar också hamnintäkter.
Arbetet med en ny kryssningskaj i Visby pågår. Just nu görs en miljökonsekvensbeskrivning som miljödomstolen ska ta ställning till.
Ny kaj 2013
Kajen beräknas kosta mellan 100 och 200 miljoner kronor och man räknar med att ta ut en stor del av kostnaden i hamnavgifter, men även att få externa bidrag till finansieringen.
Om allt går enligt planerna ska den nya kajen vara klar 2013.
- Det finns rederier som bett oss tala om två år i förväg när kryssningskajen ska tas i bruk så att de kan få med Visby i planeringen, säger Frida Kristiansson.