Barnrätt ­ hela veckan lång

Den här veckan jobbar omkring 2 500 gotländska elever och 300 lärare på ett eller annat sätt med temat barnrätt. För sjunde året i rad är det dags för den av Rädda Barnen arrangerade Barnrättsveckan. Den dag i veckan som är speciellt viktig är den 20 november. Det var den dagen år 1989 som FN:s generalförsamling antog Barnkonventionen.

Gotland2003-11-18 04:00
I drygt 500 skolor i hela landet talar man denna vecka om barnens rätt. På Gotland är det 25 skolor som har anmält deltagande. De flesta har varit med tidigare, men det finns också några nya som har hoppat på tåget.
En av de deltagande skolorna är Montessoriskolan i Visby. Där diskuterades i går bland "Fåglarna" (mellanstadieeleverna) med barnkonventionens stadgande som grund det som alla barn i hela världen har rätt till.
Eleverna deltog med stort allvar och skärpa i diskussionen som leddes av läraren Karin Lekander och hennes medhjälpare Erik Jansson.
- Vad är det som är viktigt för att man skall må bra?
Svaren rörde sig från det mest basala som att man har mat och bostad till det där som tangerar lyxlivet, men som kan vara viktigt ändå¿alltså godis. Att det är viktigt med vänner, kärlek och att ha sällskap slogs också fast.
<span class=MR>Nära bli gatubarn</span>
Med hjälp av tidningen Globen, som ges ut av Barnens Värd, skaffar sig Fåglarna i Montessoriskolan sedan en bild av hur livet ter sig för pojken Leandro i Brasilien. Efter att ha förlorat sina alkoholiserade föräldrar är han mycket nära att bli ett gatubarn. Men han blir det inte tack vare engagemanget från en moster. Han lever ett liv som ligger långt från det som Montessori-eleverna lever. Men när barnen skall ge förslag om vad som skall föras upp som plusposter och som minusposter i Leandros liv blir det ändå en hel del noteringar på plussidan. Han har några få men dock egna saker, han har faktiskt ett hem, han får mat, han har vänner och han har drömmar om en framtid. Men det finns blytunga poster på minussidan, genom att han saknar föräldrar och har väldigt knapert med pengar, så knapert att han måste spara för att få ihop till en draklina.
Det är ingen som vill byta liv med Leandro.
Vad kan vi göra för att befästa barns rätt?
Svaret på vad vi kan göra för gatubarnen i världen är inte lätt att formulera.
Det är lite lättare att se möjligheterna på hemmaplan, för även om många barn har det bra i vårt land finns det saker som bör rättas till.
­Känner ni till Grynet? undrar Karin Lekander.
Jodå, det finns ingen tvekan i klassen och det entusiastiska svaret tyder på att Grynet är lite av tevefavorit dessutom.
­Lägg märke till att hon alltid kollar in vem som har makten, säger Karin Lekander.
­ Grynet frågar: Är det du som bestämmer här?
Grynet-figuren är jättevimsig och snurrig på många sätt. Men hon kan faktiskt också vara en bra förebild. Hon vågar säga emot!
Om hon inte tycker likadant som någon annan så säger hon det.
­Jag håller inte med om det, kan hon slå fast.
Den rättigheten har alla och den skall man inte vara rädd för att använda, säger fröken.
Ett barn kan använda den mot en vuxen. Det kanske inte behövs sägas mer än just detta:­Jag håller inte med.
En annan rättighet som barn har är att påverka. Den rätten erbjöds Fåglarna att använda när det gällde det fortsatta arbetet med barnrättsfrågorna på Montessoriskolan.
För diskussionen fortsätter och till torsdag är föräldrarna inbjudna för att ta denl av en väggutställning, som ännu skall produceras.
<span class=MR>Informerar politiker</span>
Barnrättsveckan kommer att märkas även nästa vecka. På måndag (24 november) har kommunfullmäktige sammanträde och i samband med eftermiddagspausen kommer Rädda Barnen tillsammans med andra organisationer att informera politikerna och då kommer det även att visas upp en del av de konstverk som har kommit till i skolorna under Barnrättsveckan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om