Barytondebut i dödsmässa

- Klassisk sång och mitt register passar ihop och det ska ska bli jätteroligt att sjunga Fauré´s Requiem i Visby domkyrka, säger Henning von Schulman, 23 år och gotlänning.Han går det andra året på den specialinriktade sånglinjen vid Vadstena folkhögskola. På lördag gör han första framträdandet med ett stort klassiskt verk.

Foto: PRIVAT

Foto: PRIVAT

Foto:

Gotland2007-10-05 04:00
På lördag kväll debuterar han som solist i Gabriel Fauré´s Requiem. Han sjunger barytonstämman i det sakrala verket från tiden vid förra sekelskiftet när det framförs i S:ta Maria av musikerna i Gotlands Sinfonietta tillsammans med koristerna i Capella Gotlandica och Visby Vokalensemble med solisterna Britta Backlund Rödland, sopran, Pelle Stenström, violin, Berith Tivell, orgel, Clara Heinemann, harpa, och med Mattias Svensson som dirigent. I kompositionen, en romersk-katolsk mässa för de döda skriven för kör och orkester av Gabriel Fauré, sjunger Henning von Schulman barytonstämman men egentligen är han bas. Baryton kontra bas. Vad är skillnaden?
- Baryton är en stämma inom solosång för män med ett register som ligger mellan tenor och bas. I Requiem sjunger jag en barytonroll, men mitt register rymmer både bas och baryton. Det är både kul och ovanligt och något som gör min röst och mitt register lite unikt som sångare.

Efter lågstadiet på Norrbackaskolan, högstadiet på Solbergaskolan och gymnasieåren på Christopher Polhemgymnasiets naturvetenskapliga program med musikinriktning, lumpen och därefter snart två års kvalificerad musikalisk utbildning vid folkhögskolan i Vadstena väntar operavärlden med högre utbildning och jobb.
- Nu söker jag vidare till musik- och operautbildningar i Stockholm och Göteborg, Köpenhamn och Tyskland. Helst vill jag studera utomlands, jag gillar att byta miljö, och både i Danmark och i Tyskland finns en större marknad för sångare med mitt register. Där finns också möjlighet att göra karaktärsroller, också under utbildningstiden. Det betyder både erfarenhet och pengar som kan finansiera studierna.

Som sångare har Henning von Schulman sjungit bas i många körer, bland dem Gotland NS, Capella Gotlandica och Visby Vocalensemble och i Uppsala OD och Allmänna Sången. Hemma på ön är han också medlem i Gotlands Balalajkaorkester med basbalalajkan som sitt instrument. Under gymnasietiden sjöng han önskerollen som översteprästen Kaifas i musikalen Jesus Christ super star. I Fauré´s Requiem har han också ett favoritparti
- 2:a satsen, Libera me, är ett fantastiskt parti både att sjunga och lyssna till. Det är bara så bra, känsligt och lyriskt och på samma gång både starkt och svagt. Libera me har precis den spännvidd som jag gillar och som gör att jag tycker om klassisk musik.

Fauré´s Requiem finns utgivet i flera olika versioner. En nutida bearbetning är gjord av den nutida brittiske tonsättaren och dirigenten John Rutter och det är den versionen som ska framföras i Visby.
Bakom lördagskvällens konsert i Domkyrkan står Stiftelsen Gotlandsmusiken, Capella Gotlandica, Visby Vokalensemble, Kulturskolan på Gotland, Högskolan på Gotland, Sävegymnasierna, Musikaliska Sällskapet och Visby Domkyrkoförsamling.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!