Bästa idén betalar bra
Har du en god idé som involverar turism och interaktiva medier? Turistresor från Sudret till Saturnus, ett nytt bokningssystem eller en interaktiv Visbyguidning via mobiltelefonen?Då kan Högskolan på Gotlands nya idétävling vara vägen mot ett förverkligande, och mot en del av 300000 kronor!
Foto:
Områdena lyfts ju sedan en tid fram på bred front på Gotland och högskolans nya 120 poängsutbildning Turism och upplevelse är en del av det. Idétävlingen, Sveriges första "för skapandet av nya kreativa produkter inom upplevelseturism och interaktiva medier", är ytterligare en. Mait Juhlin exemplifierar:
Det kan vara allt från att bygga en jätteturistanläggning, till någon fiffig sak som gör det lättare för turister som är på resa någonstans på jorden. Det behöver inte vara något helt nytt, utan det kan också vara en förbättring av redan existerande koncept.
Alla får lämna in bidrag och marknaden får vara lokal och/eller global. Två grundförutsättningar är dock att den tävlande är intresserad av att utveckla sin idé och kan föra den "en bit på vägen", samt att idén kan skapa tillväxt på Gotland.
Det behöver inte resultera i fler turister, men vi vill att kompetensen och eventuella arbetstillfällen finns på Gotland. Kanske kan man använda ön som testområde före en bredare lansering?
Arbetstillfällen på fler orter än så välkomnas naturligtvis också. Mait påpekar dessutom att idéer som kan förlänga den lokala säsongen och kanske skapa prissänkningar är klart välkomna. Hon lyfter fram just flyget, där bokning via internet har bidragit till att sänka biljettpriserna, som ett gott exempel på en lyckad fusion mellan turism och interaktiva medier.
Överlag tycker hon att flera gotländska näringar är förhållandevis duktiga på att se nya möjligheter.
Ibland kan det dock vara svårt att ta steget vidare. Man kanske inte har råd att utveckla idén, eller så tycker man att den är så galen så man inte vill presentera den. Det är de idéerna vi vill se.
<span class=MR>Namnkunnig jury</span>
Tävlingen marknadsförs i lokala medier, Dagens nyheter, Resumé, Computer Sweden, Travel News och PC Game och juryn är klart namnkunnig. Fem personer representerar ett brett område inom nationell och internationell turism och interaktiva medier: Tina Fridh, projektledare för mässan SHIE, Stockholmsmässan, projektledare inom Sveriges Rese- och Turistråd; Pelle Holm, konsult, vice ordförande Nutek, tidigare vd Isaberg Rapid; Mats Jansson, utvecklingschef Gotlands Turistförening; Stefan Lampinen, globalt ansvarig för spelutveckling Nokia Svenska samt Atti Soenarsi, chefred och ansvarig utgivare Meetings International, tidigare Aftonbladet och TV4.
Juryn sållar först ut åtta tävlingsbidrag, som får dela på 250000 kronor. Sedan får ettan, tvåan och trean dela på ytterligare 50000 kronor. Prispengarna måste inte användas till att utveckla idén. I stället säger Mait att högskolan kommer att stötta den delen av processen genom att knyta kontakter mellan den tävlande, näringslivet och Gotlands kommun. Det finns även en önskan att utvecklingen ska få användas av studenter och forskare på högskolan.
Sista anmälningsdag är den 28 november.
Nya verksamheter. "Målet är att hitta nya idéer som är kopplade till turism och interaktiva medier", säger Mait Juhlin, projektledare på högskolan.Foto: ROLF JÖNSSON
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!