Båtbyggandet i backspegeln
Plastbåtstillverkningen i Visby har under åren varit en berg- och dalbana. Det hänger ihop med hur köpstarka svenskarna är och hur exporten går.Det började med Fiberman som tillverkade Shipmanbåtar och sedan Albin Marin som blev Express Produktion och köptes av Nimbus i slutet av 1980-talet.
Foto: Tobias Wallström
När det gäller fritidsbåtar på 1960-talet var Volvo Pentas störste konkurrent i Sverige Albin Motor i Kristinehamn som senare skulle starta båttillverkningsföretaget Albin Marin.
Båtfabriken Fiberman AB i Visby tillverkade bland annat Shipmanbåtar på 1960-talet. År 1973 gick Fiberman AB i Visby i konkurs och Albin Marin tog då över tillverkningen.
1980
Vid Allhelgonahelgen 1980 var den sedan länge väntade konkursen vid Albin Marin ett faktum. Redan hösten 1976 lades ett varsel och företaget startade då en omorganisation som blev klar i början av februari 1977. Man satsade då även på utbildning av de anställda och startade en plastskola som skulle ge både praktisk och teoretisk utbildning.
Efter Albin Marins konkurs 1980 startades åter igen plasttillverkning i fabrikslokalerna i Visby och företaget hette Express Produktion.
År 1985 tog Express Produktion kontakt med Nimbus och ville tillverka deras båtar. Nimbus flyttade då tillverkningen av båten Nimbus 21 DC från Sysslebäck till Visby och året efter förhandlade man med Express Produktion om köp av fabriken i Visby. I slutet av 1980-talet blev alltså Nimbus ägare till fabriken i Visby.
På 1990-talet genomgick fabriken i Visby en omfattande kvalitetscertifiering och man tillverkade både Nimbus- och Maxibåtar.
Produktionen i Visby utökades efter hand och företaget ingick ett avtal med det statliga Samhall i syfte att expandera och samarbeta i Samhalls lokaler i Terra Nova i Visby. Därmed blev Nimbustillverkningen på Gotland störst i landet med 200 anställda och 50 personer som arbetade i samarbetet med Samhall i Visby.
År 2004 köpte Nimbus Gotlands Varvs fabrik på gamla KA3-området i Fårösund. I första hand skulle Fårösundsanläggningen bygga segelbåten Maxi 1300.
Produktionen i Visby gick på maxkapacitet och tillskottet av nya tillverkningslokaler på Gotland tycktes ligga exakt rätt i tiden för företaget. I Nimbus fabrik i Fårösund fick 50 personer arbete våren 2006. Samtidigt undersökte företaget om det var möjligt att förlägga båttillverkning till en lägre personalkostnad i Baltikum.
Såg ljust ut
År 2006 såg det ljust ut för Nimbus som bara expanderade. Riskkapitalfonden Altor blev ny huvudägare i båtkoncernen. Tanken var att koncernen skulle börsnoteras på Stockholmsbörsen inom ett par år.
Det mesta tydde på att det planerades för en ytterligare fortsatt tillväxt även vid de gotländska fabrikerna med ännu fler nya arbetstillfällen i slutändan. Nimbus anlitade Lernia för att utbilda arbetslösa gotlänningar till båtbyggare.
I början av 2007 oroade sig Nimbus för det planerade köpcentret i Flextronicsfastigheten i Visby. Nimbus överklagade detaljplanen. I juli överklagade Nimbus köpcentret till regeringen. Nimbus grundinställning var att en sådan ändring skulle komma att försvåra och därmed begränsa företagets möjligheter till fortsatt verksamhet/produktion av plastbåtar i Visby.
I september i fjol sade hyresvärdarna Diös och Kuylenstierna upp hyreskontraktet med Nimbus och det såg mörkt ut för satsningen i Fårösund. Tvisten gick vidare till Hyresnämnden, vilket alltså resulterade i att Diös och Kuylenstierna tog tillbaka sin uppsägning i december i fjol.
I början av året köpte Nimbuskoncernen det finska bolaget Paragon Boats. Nimbuskoncernens tillförordnade vd Erik T Larsson påpekade då att det handlade mer om köp av ett koncept än färdiga båtmodeller.
I maj månad tillkännagav Christer Winberg vd vid Nimbus i Visby:
- Det är ett kärvt läge. Hösten ser tuff ut!
Samarbetet med Samhall i Visby avslutades.
I slutet av augusti kunde GA rapportera att produktionen redan var halverad och att Christer Winberg kunde se fler neddragningar före årsskiftet:
- Orderläget för framtiden är mer osäkert än någonsin tidigare och jag tror inte vi har sett botten ännu.
I början av den här månaden uppgavs att 25 av 38 anställda på Nimbus i Fårösund riskerade jobben. De varslades i slutet av augusti om uppsägning.
Den 11 september sades 25 anställda i Fårösund upp och därmed är det bara 13 personer kvar vid anläggningen där.
Igår kom beskedet att Nimbus lägger ned fabriken i Visby.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!