"Båten hade runt 15 graders slagsida"
Lastfartyget Silverfjord fick i måndags morse kraftig slagsida när det befann sig öster om Fårö. Sjöräddningen larmades och vid tolvtiden nådde fartyget och räddningspådraget hamnen i Slite.- Trolig anledning till kantringen är ett läckage i sidorampen, säger Thomas Larsson, befälhavare vid kustbevakningen.
Kraftig slagsida. Slagsidan blev värre efter att fartyget på inlopptet till Slite kantrat över åt andra hållet.
Foto: Rolf Jönsson
Vatten strömmade in i lastrummet och som trolig orsak till kantringen uppgavs en lastlucka som på styrbord sida läckte in vatten. Till en början rapporterades tio graders slagsida.
Sjöräddningssällskapet på Fårö, räddningshelikoptern i Visby och militärfartyget ms Djärv undsatte och eskorterade fartyget mot Slite.
Sjöräddningssällskapets Rescue Skärsende med hemmahamn Fårö kom till Silverfjords undsättning och mötte fartyget en timme ut, öster om Södra gattet i Fårösund. Lots samt två ytbärgare, från Norrlandsflyget och Sjöräddningen, vinschades ombord med hjälp av räddningshelikoptern. Även två av de fyra länspumparna som användes ombord fick lyftas med hjälp av helikoptern. Det eftersom den kraftiga slagsidan i kombination med dyningarna gjorde det svårt att komma ombord på annat sätt. Fartygets läge bedömdes stabilt trots slagsidan, berättar sjöräddningens ytbärgare John Jonsson från Fårö.
- Blåsten var inte kraftig, men dyningarna var 2-3 meter höga. Besättningen ombord hade sett till säkerheten och hjälpte till att få igång pumpningen. Innan vi fick igång pumparna hade båten större slagsida, när vi fick igång pumparna sjönk nivån och det slutade läcka in, säger John Jonsson.
Länspumparna gick
Länspumparna gick under hela resan till Slite hamn. De fyra länspumparna var bensindrivna, vilket förde med sig kraftiga ångor i arbetet under däck vilket försvårade arbetet. Besättningen hade förberett evakuering av båten.
- Vi tog ut riktmärken för att kunna hitta ut om ett krisläge skulle inträffa. Besättningen hade sett till säkerheten och tagit fram överlevnadsdräkter och förberett livbåtarna, berättar John Jonsson.
Det panamaregistrerade lastfartyget har nio man i besättningen, en rysk kapten och besättning från Ukraina. Silverfjord lotsades och bogserades in i Slite hamn vid halv-tolvtiden och då mötte även kustbevakningens fartyg och flygplan.
På väg in i hamnen kantrade fartyget åt andra hållet och bytte då slagsida från styrbord till babord, och i samband med det ökade slagsidan ytterligare. Framme vid Apotekskajen hjälptes det 77 meter långa och 2 460 bruttoton tunga fartyget, lastat med 1 000 ton fisk, till kaj genom knuffar av assisterande fartyg. Silverfjord förtöjdes i ett lutande läge, straxt före tolv.
Två dykare samt en ledare kontrollerade fartygets skador. Räddningstjänsten i Slite kom till platsen och under eftermiddagen användes två större pumpar som lånats in av Cementa och fartyget länspumpades från halv ett till fyra på eftermiddagen.
Lastbåten Silverfjord är ett rorofartyg vilket innebär att lasten körs ombord på trailers. Lastrummet är i två plan och i det nedre lastrummet stod vattnet en halvmeter högt på slagsidan. När räddningstjänsten lämnade fartyget bedömdes läget vara stabilt.
- Båten hade runt 15 graders slagsida då det var som värst, säger räddningsledare Roger Norman.
Fartyget läckte inte någon olja, enligt Thomas Larsson som är befälhavare på kustbevakningens fartyg i Slite.
Under eftermiddagen anlände Sjöfartsinspektionen för att utreda tillbudet innan fartyget får fortsätta.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!