Bättre marknadsföring av ön
Företagen ska samarbeta mera, även med offentlig sektor, och se till att visa en gemensam bild utåt och utveckla gott värdskap.Detta är några förslag som Tillväxt Gotland fick av en konsultfirma som anlitats för att få fram idéer om hur man ska marknadsföra Gotland.
Det är 40 företrädare för näringslivet och den offentliga sektorn på Gotland som har deltagit i djupintervjuer vilka resulterat i den aktuella rapporten. Andra regioner har också studerats.
I rapporten fastställs att utveckling i regioner uppnås genom samordning av insatser för näringslivsutveckling, utvecklingsprojekt och synliggörande av varumärket. Nyckeln till framgång på Gotland sägs vara strategiskt samarbete mellan näringsliv och offentlig sektor. De intervjuade tycker att avgörande för en positiv utveckling av ön är att infrastruktur, som färjetrafik och samhällsservice, inte blir sämre. Flertalet av dem tycker att dagens nivå är bra men känner oro inför framtiden.
Vidare ser man dagens offentliga sektor som en bromskloss och som ett problem för utveckling. Enligt konsultfirman måste de som arbetar inom offentlig sektor tänka om och se alla som tar kontakt med dem, företagare och andra, som kunder.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!