Bättre skydd vid Storugns

- Nordkalk har åtgärdat de brister som Arbetsmiljöverket har krävt efter dödsolyckan vid Storugns i mars. Det konstaterar Arbetmiljöverkets inspektör Lars Nordström.

Gotland2007-07-03 06:00
Avkörningsskydd, tydligare skyltning och instruktioner ingår i de åtgärder som Nordkalk har genomfört på uppmaning av Arbetsmiljöverket. Anledningen är vårens olycka då en 64-årig man omkom när en cirka 50 ton tung truck rullade ned för en kant och välte vid Storugns.
Trucken, som användes för att transportera sten vid anläggningen, kanade ut för en slänt som gav vika, och slog runt 15-20 meter längre ner.
Arbetsmiljöverket har utrett hur olyckan kunde ske och Lars Nordström, med inspektionsansvar för den gotländska bygg-, anläggnings- och betongindustrin, har genomfört inspektionen vid Nordkalks brott i Storugns.

Skydd
Vid olyckan upptäcktes trucken liggande på taket och med förarhytten i marken nedanför stupet.
Efter olyckan fick Nordkalk tid att åtgärda de brister som Arbetsmarknadsverket redovisade.
Till kraven hörde åtgärder för att risken för ras och nedstörtning så långt som möjligt förebyggs vid transport, tippning och markberedning vid tippar och slänter.

Skyltar
De tipplatser som ska användas ska märkas ut med skyltar. Dessutom monteras betongbalkar som avkörningsskydd, likt trösklar, vid platserna för tippning så att det inte ska gå att köra för nära kanten.
Geotekniska undersökningar har också gjorts ör att säkerställa bärigheten och släntstabilitet med betryggande säkerhet mot ras under tippning från tippslänten.

Rutiner
Olyckan skedde inte på en plats där tippning inte skulle ske, men utan att någon sagt att tippning inte fick ske där. Nu införs bättre rutiner med muntlig och skriftlig instruktion om var och när tippning ska utföras, liksom checklistor och utbildning med regelbundna repetitioner för fordonsförare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!