Befälhavaren och maskinchefen på Sylve häktades

Befälhavaren och maskinchefen på fartyget Sylve, som misstänks ha släppt ut olja utanför Gotland, häktades i tisdags. Åklagaren vill försäkra sig om att de inte får möjlighet att prata med varandra innan rättegången. Båda är ryska medborgare och kommer alltså att hållas i fängsligt förvar. Åtal ska vara väckt den 24 november.

Gotland2004-11-17 06:00
Vid tisdagens häktningsförhandlingar yrkade försvaret att det inte skulle bli någon häktning utan istället reseförbud.
Åklagaren hävdade att om de två får möjlighet att prata med varandra så kommer det att försvåra utredningen.
Rätten gick på åklagarens linje.
Åklagaren gav en bild av vad som hade utspelat sig ute till havs sydost om Fårö i torsdags. Fartyget Sylve befann sig inom svensk ekonomisk zon då besättningen på kustbevakningens flygplan såg två större oljebälten efter fartyget. Flygplansbesättningen har uppgivit att fartyget förflyttade sig från oljebältet och att det inte fanns någon olja i havet framför fartyget. Den tycktes komma upp i kölvattnet. Enligt kustbevakningen fanns det inget annat fartyg i närheten som kan ha släppt ut oljan vid den aktuella tidpunkten.
Kustbevakningen kontaktade fartyget och påtalade att de skulle sluta med att släppa ut olja. Svaret man fick från Sylve var att man inte släppte ut olja och att man inte ens hade sett någon olja.
? Det intressanta i sammanhanget är att när kustbevakningen kontaktade fartyget upphörde utsläppet, sa åklagare Mats Wihlborg.
Sylve uppmanades att stanna och en boj kastades ut för att man ville analysera oljan i oljebältet. Enligt SKL:s analys rör det sig om mineralolja typ dieselolja.

Oljeutsläppet
Enligt kustbevakningen handlar det om cirka 6?000 liter olja som har släppts ut. Bilder som flygplanet har tagit visar oljebältets omfattning till 12 kilometers längd och en bredd av 300 meter.
Efter att kustbevakningens personal har gått igenom lastfartyget Sylve kunde man konstatera att allt var snyggt, välskött och rent. Oljeprov togs ombord på fartyget.
Enligt Mats Wihlborg går det aldrig att få full visshet när det gäller oljeanalyserna men att de kan tala starkt för det ena eller andra.
Åklagare Mats Wihlborg lade fram en teori vid häktningsförhandlingen. På fartyget finns en sludgetank (skräptank för olja) vilken rymmer 4?400 liter. Efter kontroll har det visat att den vid tillfället innehöll cirka 200 liter oljerester. En sak som kustbevakningens personal fann märkligt var att en lucka i tanken inte var fastskruvad och intill tanken fann man en pump med en lång slang, så pass lång att den räcker ända upp på däck. Kustbevakningens teori är att man pumpat olja ur tanken via slangen och ut i havet.
Kustbevakningens personal på flygplanet tyckte sig se olja komma från fartygets styrbordssida.

Befälhavaren berättar
Befälhavaren på Sylve gav sin bild av torsdagens förmiddag då utsläppet sägs ha ägt rum. Han berättade att ett stort gammalt tankfartyg hade passerat Sylve på babord sida. Den stora tankern lade sig sedan framför Sylve och försvann på samma kurs på väg mot Finska Viken.
Befälhavaren hävdar att oljeutsläppet måste ha kommit från det gamla tankfartyget och att kustbevakningen har blandad ihop fartygen och trott att utsläppet kom från Sylve.
Den aktuella sludgetanken har enligt befälhavaren tömts i Västerås hamn den 26 oktober och detta finns verifierat i form av kvittenser från hamnen som kustbevakningen har fått.
Befälhavaren sa vidare att det faller på sin orimlighet att tanken, som endast rymmer 4?400 liter, skulle ha givit ifrån sig 6?000 liter. Han hade ingen förklaring till varför tankens lucka var öppen eller varför det låg en pump intill tanken. Hans förklaring var att det kan röra sig om en reservpump men att han tjänstgjort för kort tid på fartyget för att veta säkert.
Han hävdar vidare att olja inte heller kan ha kommit från fartygets bränsletank eftersom det på ett enkelt sätt går att verifiera att all olja finns kvar i tanken utom den volym som gått åt under färden.
Advokat Richard Ploman som försvarar befälhavaren påpekade att den rimliga förklaringen till oljeutsläppet är det gamla tankfartyget som hade passerat Sylve på babordssidan vid niotiden på torsdagsmorgonen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om