Befälhavarna riskerar åtal efter kollisionen

Nu riskerar befälhavarna på m/s Gotland och HSC Gotlandia II att åtalas för vårdslöshet i sjötrafik.

Foto: Maja Suslin / SCANPIX

gotland2010-06-17 06:00
- Det är väl den åtalspunkten som ligger närmast till hands om det blir åtal, säger Henrik Attorps, kammaråklagare och den som handlägger sjömål vid Södertörns åklagarmyndighet.
Sedan färjekollisionen mellan m/s Gotland och snabbfärjan HSC Gotlandia II utanför Nynäshamn den 23 juli förra sommaren har en förundersökning pågått vid Södertörns åklagarmyndighet.

Förhört flera
Under året som gått har sjöpolisen arbetat sida vid sida med Henrik Attorps, för att utreda och klarlägga om det begicks något brott i samband med olyckan.
De inblandade befälen på de båda färjorna har förhörts, liksom alla de 33 passagerarna som skadades i kollisionen.
- Vi har även pratat med rederiet (Gotlandsbolaget och Destination Gotland, reds. anm). Men jag kan inte gå in på vad som har sagts och vad vi har kommit fram till, säger Henrik Attorps.
Än har alltså inte Henrik Attorps beslutat sig för om åtal ska väckas eller inte. Han berättar att han först vill gå igenom vad Statens haverikommission har kommit fram till i sin 114 sidor långa rapport som offentliggjordes i går.
- Jag har inte börjat läsa den ännu. Någon gång nästa vecka vet jag mer, säger Henrik Attorps.

Riskerar böter
Haverikommissionen kom i sin rapport fram till att flera av varandra oberoende faktorer orsakade kollisionen. Bland annat var befälhavaren och överstyrmannen på snabbfärjan alldeles för orutinerade.
Båda färjorna höll alldeles för hög hastighet i förhållande till den täta dimma som rådde. Dessutom höll snabbfärjan högre hastighet än den tillåtna i hamninloppet till Nynäshamn.
Utan att vara helt klar med förundersökningen menar Henrik Attorps att den brottsmisstanke som ligger närmast till hands är vårdslöshet i sjötrafik. Straffet är normalt böter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!