Visby I Stockholm driver Kristoffer Schjött-Quisteventbyrå och företaget arrangerar stora konferenser över hela världen. På Gotland är han styrelseordförande i NT-management som driver kongresshallen Wisby Strand.
- Jämfört med andra europeiska turistdestinationer är Gotland prisvärt och unikt. Det behövs bara lite bättre självförtroende, säger Kristoffer Schjött-Quist.
Han menar att de gotländska företagen i dag är väldigt bra på att lyckas få hit nya besökare. Ska säsongen förlängas och turisterna bli fler behöver det inte nödvändigtvis kosta i form av pengar.
- Servicen är prickfri på Gotland. Men det är få ställen som har oväntat bra service, så att gästen säger "Wow, vad trevliga de var, dit vill jag gå i morgon igen".
Kristoffer Schjött-Quist menar att gäster är trötta på att bli sedda som grupp och uppskattar ett personligt bemötande. Det gör att de längtar tillbaka.
- När de åker färjan eller flyget hem ska de längta efter människorna lika mycket som maten i Djupvik eller vattenrutschkanan. Det är saker som vi alla kan påverka själva. Oavsett om man kör taxi eller säljer glass.
Om de besökare som redan kommer hit blir nöjda och tar med sig sina vänner och bekanta och kommer tillbaka blir det märkbart i statistiken.
- Gotland är ett enkelt val med unika upplevelser nära Stockholm. Hur många miljoner Disneyland än lägger på att bygga en medeltidsstad kommer de aldrig upp i nivå med Visby, säger Kristoffer Schjött-Quist.