Ber om ursäkt för felmärkta tunnor
Ragnsells svär sig fria från problemen med felmärkta soptunnor i bland annat Vibble.- Det är ett fel från leverantören av handdatorerna, säger Thomas Kahlqvist, platschef på Ragnsells på Gotland.
Fel. Thomas Kahlqvist berättar att felen med felberäknade sopor i bland annat Vibble beror på programvarufel i handdatorerna.foto: tobias wallström
Foto: Tobias Wallström
- Nu ska problemen där vara åtgärdade i alla fall. Men vi kan inte lova att det inte händer i framtiden igen. Än så länge har vi 30 000 kärl ute på Gotland. Och fler lär det bli när Visbyområdet också ska kunna välja det nya systemet med brännbart- och komposterbart avfall, eller bara brännbart.
Fel räkningar
Gotlands Allehanda berättade i går om flera villaägare, i bland annat Vibble, som fått felaktiga räkningar om deras sopor. Ett par berättade att de hade båda sina soptunnor inlåsta och aldrig slängt något i dem. Ändå fick de räkningar från kommunen som sa att de slängt flera kilo och att det skulle betalas.
Nu berättar Thomas Kahlqvist att man lokaliserat felet och håller på att åtgärda det.
- Boven i dramat är våra handdatorer, det vill säga de som läser av taggarna - datachipen - som varje kärl är utrustat med. De har läst av fel, det kan ha blivit grannens eller någon annans i närheten om man bor i tättbebyggt område, säger Thomas Kahlqvist.
- Det är ett programvarufel som inte har uppdaterats i våra handdatorer. De har helt enkelt inte läst in rätt registrering.
- Det är jättetrist när det drabbar våra abonnenter på det här viset. Men vi har gjort det vi kan för att hjälpa till. Men det är kommunen man måste ta kontakt med om man fått fel på räkningen. Det kan inte vi göra något åt.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!