Bertil bygger bil när han kopplar av
När Bertil Klintbom är på jobbet ägnar han sig åt bygge av kongresshall, skolor, bibliotek, lasarettets nya dialysavdelning och liknande kommunala storsatsningar. När han är hemma vid Tuer i Bro bygger han också, men i lite mindre skala. Mest har det hittills handlat om modellflyg, varav han genom åren byggt ett 30-tal olika. Nu har Bertil Klintbom också kommit en bit på väg med sitt verkliga ?drömprojekt?. Nu bygger han en trehjulig bil!
Sommaren 2006 kan man vara ganska säker på att Klintbom kommer att synas på vägarna iförd läderhuva i sin egenhändigt byggda replik av en Morgan threewheeler från 1920-talet. Det här skall bli en ?riktig? bil och ingen modell.
?Det är en dröm som jag har haft i 20 år, förklarar han.
Bertil Klintbom är känd som mannen som i egenskap av avdelningschef på tekniska förvaltningen har ett stort ansvar för den kommunala byggenskapen. Utöver detta har han sedan en tid tillbaka också ansvaret för de kommunala hamnarna, som faktiskt är så många som 18 stycken.
Han har två jobb att sköta. Och två jobb att koppla av ifrån.
När Bertil Klintbom skall varva ned går han ut i den lilla före detta ladugården vid Tuer i Bro. Där är nu ombyggt, inrett och anpassat för hobbyverksamhet.
I ett ?bås? i hobbyverkstaden ligger prydligt staplade de många egenhändigt byggda modellflygplanen. Det är en imponerande samling.
?Jag har fler på vinden, försäkrar Bertil.
Han har hållit på att bygga modellplan sedan han var i 15-årsåldern. Större och större tenderar planen att bli. Och alla är i flygbart skick. Många av planen har han själv gjort ritningen till och många är de Bertil Klintbom-ritningar som det byggs plan efter lite varstans i världen i dag.
? Det är en verklig avkoppling att kunna gå hit ut till hobbyverkstaden, säger han. Man behöver tänka på något annat än det vanliga i bland och man behöver jobba med händerna.
Nu i mellandagarna får kommunbyggena vänta. Nu är det hobbyprojekten som får all uppmärksamhet.
På flygfronten håller han på med ett plan, som för att vara modellflygplan måste kallas för mycket stort. Det är en modell i skala 1:3 av en Bucker Jungmeister. Modellen spänner 2 meter mellan vingspetsarna. Det är försett med en 80 kubiks motor.
Detta bygge har emellertid nu fått allvarlig konkurrens av det nya inslaget i verksamheten, alltså bilen.
?Min son och jag var i England förra året och tittade på och provkörde olika trehjulingar, berättar Klintbom.
Detta har lett fram till att han nu har ett helt egentillverkat chassi klart. Man kan ana vad det skall bliva när han förklarar att det skall sista ett hjul bak och två fram. På chassit skall byggas en ?Pembelton Super Sport?. Det finns redan en hel del komponenter till denna på plats, såsom motor, växellåda och fälgar. Motorn är på trettio hästar. Hela bilen kommer att väga 300 kilo och bilbyggaren själv är säker på att den utan problem kommer att kunna rulla med en fart av 90 kilometer i timmen.
Hur mycket kommer bilen att kosta?
?50-60 000, tror byggaren själv. Men då har han inte räknat med någon arbetskostnad över huvud taget. Och, som sagt, han räknar inte timmarna heller. Det viktigaste är att det blir bra till slut och att han har roligt under tiden.
Nu skall ingen tro att det är så enkelt som att meka ihop en bil hemma och sedan köra till besiktningen och få den besiktigad. Skall man bygga en bil från grunden måste man ha godkännande av de olika momenten och detta har Bertil Klintbom ordnat vida SFRO ( Sveriges fordonsbyggarens riksorganisation), som genom en egen besiktningsman hjälper till. Besiktningsmannen har redan en gång varit och tittat på Klintboms bygge. Nästa gång kommer han när hjulen är på plats. Sådana är bestämmelserna att besiktning skall ske efter hand, men ansvaret för detta har alltså bilbesiktningen delegerat.
Sommaren 2006 kommer nog bilen att vara klar. Kanske kan Bertil Klintbom använda den när han skall ta sig i väg till Norrköping för det uppdrag han då fått att vara speaker vid VM i modellflyg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!