Det säger Jonas Engström, skyddsansvarig på Wisby Shipmanagement AB och just hemkommen från ett besök i Afrika.
– Jag träffade besättningen och en del officiella personer och intrycket är att besättningen klarat händelsen mycket bra. Man har ett stort engagemang och känner sig stolta över att ha klarat den pressade situationen tack vare de övningar vi haft innan.
– Vi har också intervjuat alla var och en och fått förslag hur vi kan förbättra säkerheten ombord.
Vad har man sagt?
– Det kan jag inte gå in på, det är sekretessbelagda uppgifter. Men det viktigaste är förstås att se till att ingen obehörig kan komma ombord och vi har fått en del förslag på vad man kan göra.
Är beväpning ombord fortfarande aktuellt?
– Ja. Vi är principiellt emot det men för tillfället är det svårt att hitta andra vägar. Samtidigt försöker vi ändå att hitta andra lösningar.
Hur mår den gotländske befälhavaren?
– Också bra. Han har sagt ja till att medverka och berätta med egna ord om incidenten men det får bli om tre, fyra veckor när han kommer hem till Sverige igen.
Hur har kontakterna med de inhemska myndigheterna varit?
– Mycket bra. De är engagerade och inser att sådana här händelser hämmar deras marknad.
Hur ser lagstiftningen i området ut?
– Problemet är att man i Västafrika oftast transporterar mellan kuststaternas hamnar och då får problem med jurisdiktionen. Det till skillnad mot Indiska oceanen där beväpnad personal ombord lyder under internationell lag och kan sättas ombord på ett ställe och släppas av på ett annat.
Var är fartyget Gotland Sofia nu?
– Hon är på väg att lossa ut den sista lasten. Sen ska vi ta henne från det området.
Kommande vecka håller Wisby Tankers (där Wisby Shipmanagement ingår) ett möte i Stockholm tillsammans med andra bolag med kunskap och erfarenhet från liknande händelser.
– Därefter kommer vi fatta beslut om hur det framtida säkerhetsarbetet ska bedrivas och hur rutinerna blir, säger Jonas Engström.