Besvärlig tjällossning på gotländska vägar

Tjällossningen är i full gång på Gotland. Den är mer omfattande än på flera år och redan har flera vägar fått skadad asfalt och begränsade bruttovikter.Hittills är norra ön värst drabbad.

Foto: Henrik Radhe

Gotland2009-03-16 04:00
Efter flera milda vintrar där tjällossningen inte varit något större problem på Gotland är det i år redan en markant ökning men egentligen en mera normal vinter på det området.
- Tjällossningsperioden pågår och vi har en hel del ställen på gång där det är problem. På några har asfalten gått upp och gått sönder. Några vägsträckor har också fått ett nedsatt bruttotryck för att rädda dom vägarna från att gå sönder ännu mer, säger Annlouise Almgren vid Nybergs som hade helgjouren för norra ön.
Och hittills är det norra öns vägnät som är värst drabbat även om det finns skador över hela ön. Och eftersom tjällossningen ännu pågår kan det ske ökningar på olika håll. Två vägsträckor har fått begränsad bruttovikt för att minska skadorna på vägbeläggningarna. Det är 5,6 km av väg 657 i Othem/Boge och 5 km av väg 706 i Lärbro.
Här gäller för närvarande en begränsad bruttovikt om fyra ton. Det är Vägverket som fattar sådana beslut och nedsättningen gäller tills verket bedömer att vägarna är i sådant skick att begränsningen kan upphöra.
- Stänger av vägar helt gör vi sällan. Då ska det vara helt ofarbart eller farligt att köra på grund av exempelvis risk för stenskott.
- Vi har vägvakter som kör vägarna så vi har rätt bra koll på läget själva och i enstaka fall hör allmänheten av sig och rapporterar in skador. Observationerna förs in på kartor och listor.
Hur omfattande årets skador blir går således ännu inte att säga. Det beror på väderläget den närmaste perioden. Kostnaderna stiger efterhand som fler vägar måste hyvlas eller få beläggningen reparerad.
- Blir det milt nu och ingen mer kyla går det ur och är färdigt men kommer det en kallknäpp igen blir det mer.
Hur uppstår då tjällossning. Annlouise Almgren:
- När tjälen har trängt ner i backen och det blir mildare och den börjar tina upp. Går det sedan fort hinner inte vattnet rinna ur vägkroppen och det blir då en belastning på vägen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!