Familjen hade bokat en resa till Gotland i april 2012 för att besöka ön under några dagar i slutet av maj. Vistelsen på Gotland gällde två nätter för en familj på fyra personer i ett dubblerum på Kneippbyn resort Visby.
Resan bokades via Gotland Promotion på internet och enligt de uppgifter som fanns på hemsidan angavs att det intill hotellet fanns flera restauranger där man kan äta frukost, lunch och middag, men under speciella tide.
När familjen anlände till sitt semesterboende visade det sig att det enbart rörde sig om en restaurang för familjen att äta på, en restaurang med en mycket begränsad meny. Det visade sig även att familjen enbart hade rätt att äta frukost på restaurangen, eftersom det befann sig skolbarn på området under lunch- och middagstid.
Pappan i familjen försökte då nå hotellets vd för att klaga, men utan resultat. När resan sedan reklamerades uppgav hotellet att uppgifterna på hemsidan hade ändrats under maj månad då det fattades information om vilka öppettider restaurangen hade under lågsäsong. Eftersom familjen bokat sin resa tidigare, i april, så hade de aldrig fått den informationen.
Familjen anser att mat är en stor del av en semesterresa samt att man inte kan förutsätta att besökarna har bil och kan förflytta sig till andra matställen. Därför yrkar de på att få tillbaka hela resekostnaden, 3 140 kronor.
Kneippbyn resort i Visby har inte lämnat något svar i det aktuella ärendet utan uppger att 500 kronor, som de erbjudit som kompensation, är skäligt. Gotland Promotion, där resan bokades, anser att det inte är rimligt att återbetala hela beloppet. De anser att 500 kronor är ett skäligt belopp eftersom resenärerna klagade först efter sin vistelse på hotellet och därför att bokningsföretaget inte kan ändra boende och levnadsstandard på hotellet.
ARN:s beslut, som inte kan överklagas, är att Kneippbyn resort Visby och Gotland Promotion ska betala 500 kronor vardera till familjen.