Fredrik betalade för mycket – kritiserar DG

En iklickad ruta gjorde att Fredrik Westergaard fick betala fullt pris för sin biljett till färjan, trots att han varit folkbokförd på Gotland i över 20 år. "Jag tänkte att så där kan man ju inte skriva", säger han.

Fredrik Westergaard anser att det vore bra att se över rutans placering och innebörd.

Fredrik Westergaard anser att det vore bra att se över rutans placering och innebörd.

Foto: Henrik Radhe

Gotland2024-02-02 06:30

Varje kvartal behöver man verifiera sin folkbokföringsadress mot SPAR (statens personadressregister), när man bokar biljett hos Destination Gotland. Detta för att kunna ta del av rabatten man har som gotlänning.

Man skriver då i sitt personnummer i det angivna fältet, och under den finns en ruta man kan klicka i. 

– Jag bokade en resa i mellandagarna och fyllde i denna ruta och tänkte inte mer på det. Tyvärr läste jag inte så noga, säger Fredrik Westergaard.

undefined
Det är när man behöver verifiera sin folkbokföringsadress som rutan dyker upp.

Problemet var att genom att klicka i rutan, så innebar det att han ändrade sina kunduppgifter till EJ folkbokförd på Gotland. Därmed fick Fredrik Westergaard betala normalpris för sin biljett. Något han inte märkte förrän i januari, då nya biljetter skulle bokas.

– Jag bokade biljetter till flera och råkade boka fel. Då tog jag tog kontakt med kundservice för att ändra, och då upplyste hon på kundservice mig om att jag betalar normalpris och inte gotlänningspris.

Kundservice nollställde hans konto, och när han gick in på nytt behövde han verifiera sin folkbokföringsadress igen. Denna gång läste han noga vad som stod bredvid rutan.

– Jag tänkte att så där kan man ju inte skriva. En sådan ruta brukar innebära att man godkänner något och man kan ju inte ha en "ej-fråga", säger Fredrik Westergaard.

Det var inga problem för honom att få tillbaka mellanskillnaden av rederiet, men han anser att det vore bra av Destination Gotland att se över rutans placering och innebörd.

– Det är olyckligt om det varit så här länge. Det lär ju vara fler än jag som råkat ut för det, säger han.

undefined
Adam Jacobsson, marknadschef på Destination Gotland, menar att flera har stött på problem med rutan.

Adam Jacobsson, sälj- och marknadschef på Destination Gotland, skriver i ett mejl till Helagotland att Fredrik Westergaard inte är den första som stött på problematik med rutan.

– Vi har fått indikationer på att det i några fall varit en utmaning att veta hur man ska hantera rutan. Vi undersöker hur vi ska kunna förbättra den delen av bokningen. De som ringer in och känner sig osäkra får alltid vägledning, och om de redan hunnit fullfölja sin bokning får de självklart mellanskillnaden återbetald.

I samma mejl skriver Adam Jacobsson att man tar till sig av feedbacken.

– Vi är noga med att ta till oss av feedbacken vi får så vi kan förbättra våra tjänster ut mot resenärerna. Vår målsättning är att det ska vara en så enkel och tydlig upplevelse som möjligt när man bokar sina resor hos oss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!