Bilen byggdes om för etanol - och blev olaglig

En gammal bensinbil kan konverteras för etanol. På internet hittade en gotlänning både information och en ombyggd bil.- Jag har hittills kört ungefär 200 mil, det fungerar perfekt. Även med kallstarter.Olagligt, menar Vägverket.

Foto: Tobias Wallström

Gotland2007-12-18 04:00
I höstas köpte en miljömedveten gotlänning i god tro en gammal bil. Den hade byggts om och kan köras på antingen bensin eller etanol.
- Det är akut nu att göra något åt koldioxidutsläppen, etanol är i alla fall bättre än vanlig bensin. Jag kör mindre än tidigare också.
Bilen är han nöjd med, men ser etanol som en övergångslösning. Han har hämtat mycket information på internet, där många hemsidor talar om hur man gör, eller erbjuder sina tjänster för att bygga om bilen. Låter som ett bra alternativ för den som inte har råd med en ny bil.

Annat bränlse
Men enligt Lars Rask på Vägverket är det inte lagligt att köra en bil som konverterats till ett annat bränsle än den är registrerad för. Det är kanske inte ens så mycket miljövänligare och motorn kan ta slut fortare.
- Det pågår diskussioner, men bollen ligger nu hos bilindustrin. De skulle kunna ta fram avgascertifierade konverteringssatser, så att ombyggnaden kan göras under kontrollerade former. Men hittills har man varit kallsinnig mot att satsa pengar på det här. Kanske kan det ändras om industrin märker att det finns efterfrågan, menar Lars Rask.
Han säger också att bilprovningen ska säga till om nyregistrering ifall bilen går på ett annat bränsle än den ursprungligen byggts för.
- De sa bara att de tyckte att det verkade bra när jag nyligen besiktigade bilen, säger gotlänningen, som själv inte hittat information som skulle tyda på att hans bil är olaglig.
- Då såg de förmodligen inte att bilen var omgjord. Och i princip går det inte att registrera om en konverterad bil eftersom det inte finns några färdiga regler, säger besiktningsingenjör Anders Wedin.

Etanol eller mat
Förutom frågan om laglighet finns kritiska åsikter om framställningen om etanol.
Senast i helgen gjorde Dagens Nyheter en jämförelse med hur mycket livsmedel det går åt för att göra etanol. E85 består av 85 procent etanol, resten är vanlig bensin.
För att fylla en 60-literstank lär det gå åt 120 kilo vete eller 560 kilo sockerrör eller 460 kilo sockerbetor eller 155 kilo majs. Detta har Pål Börjesson, docent i miljö- och energisystem vid Lunds universitet, räknat ut.
Omräknat i mat räcker den angivna mängden vete till 240 limpor bröd.
- Det säger mer om den totala energiåtgången i våra transporter. Det är samma problematik om vi har vete eller fossila bränslen, det bli bara så extra tydligt här, säger Pål Börjesson till DN.
Den mesta etanolen i Sveriges E85 görs av sockerrör från Brasilien, den etanol som låginblandas i vanlig bensin görs av vete- och vinöverskott inom EU.

Biogas
Det finns kritik mot att göra drivmedel av mat, och priset på mjöl lär ha stigit med 37 procent det senaste året.
Men många menar också att det finns överskott på mat och på åkermark. Och att etanol därför är försvarbart i ett övergångsskede, men att på sikt måste andra alternativ utvecklas, till exempel biogas av gödsel och växtrester.
- Vi slänger mat för omkring 25 000 kronor per år, enligt "konsumentsamverkan" på nätet, kontrar den anonyme gotlänningen.
För konsumenten som vill vara miljövänlig är det en snårskog av valmöjligheter, produktionssätt och -plats, total effekt samt regelverk på vägen mot den optimala lösningen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!