Bilindustrin ska presentera nya modeller på Gotland Ring

Ni har sett bilderna i motorpress och dagstidningar på nya bilmodeller.
Provkörda, fotograferade, presenterade i (oftast) medelhavsmiljö.
Men det kan bli ändring på det. Snart kanske en gotländsk kustnära väg, ett stenbrott på norr eller en stump av Gotland Ring ­ motorbanan vid Nordkalk ­ skymtar på bilderna!
Banans initiativtagare och eldsjäl Alec Arho-Havrén har knutit kontakter med ett av Europas största bolag inom eventbranschen, Maxsense, vars vd i Sverige, Anna Liljeberg, spår lysande affärer för Gotland och Ringen

Gotland2004-05-05 04:00

Att Gotland Ring kommer att dra till sig både motorjournalister och inte minst ­ representanter och anställda vid de riktigt stora biltillverkarna i världen ­ kommer att bli en god affär inte bara för Maxsense och för Gotland Ring.
­ Det här kommer hela Gotland att tjäna på, säger Anna Liljeberg. Våra arrangemang blir riktigt stora i bland. När vi arrangerade presentationen av en ny bilmodell på Sardinien senast hade vi 8000 besökare. Och det bjuds bara på det bästa!
<span class=MR>Under 24 timmar</span>
Alla kommer till den utvalda platsen, upplever, kör bilarna, äter och roar sig under 24 hektiska timmar. Sedan ska nästa gäng in och så upprepas hela proceduren.
Men både biltillverkarna och motorpressen i Europa har börjat tröttna lite på södra Europa. Man vill till nya miljöer. Och det är här som Gotland Ring har sin chans. Banan håller redan på att bli omskriven i positiva ord, nu ska banans företräden också sälja Gotland och möjligheterna att göra stora så kallade events här.
­ Gotland har klimatet emot sig, men under april, maj och september när det ändå är lågsäsong här, passar Gotland perfekt, fortsätter Anna Liljeberg.
Som mest kan det handla om att ta emot och serva mellan 300 och 400 personer vid ett och samma tillfälle. Mottagningarna och allt som sker kring bilpresentationerna är oerhört påkostade. Man kan lägga tiotals miljoner kronor bara för att introducera en ny modell. Alla tillverkare gör på liknande sätt och eftersom branschen är stenhård, vågar ingen spara på sina "events". Det är ju där man lägger grunden till de väntade säljframgångarna.
­ Hotellkapaciteten på Gotland är dock ett litet problem. Har vi 300 personer som ska tas om hand kräver det kanske 150 som arbetar dessutom. Och har vi 300 gäster och alla ska ha varsin ny bil, måste vi också ha 300 extra chaufförer.
­ De bjuds förstås på allt och kan inte själva köra sina bilar tillbaka till hotellen. Men det ska nog ordna sig. Vår planering görs ett år i förväg. Och man kan till exempel tänka sig att det finns många studenter på högskolan i Visby som gärna vill ha extrajobb.
<span class=MR>Samarbete med Audi</span>
Alec Arho-Havrén berättar att han i går avslutade ett tio dagars samarbete med svenska Audi som varje dag, skickat 30 personer till Gotland för att köra en ny bilmodell, både på banan och runtom på norra Gotland, och för att äta på Furillen, bland annat.
Och det är stora pengar det handlar om, inkomster som han poängterar, till stor del kommer att tillfalla olika företag på ön, underleverantörer av varor och tjänster.
­ När audifolket reste hem var dom översvallande positiva över besöket på Gotland, säger han.
Inte bara företagen tjänar på det som Gotland Ring drar till sig. Det blir också, påpekar han, skatteintäkter till både stat och kommun.
­ Även om kongresshallen är en stor och fin sak för Gotland så tror jag nog att det vi är på väg att starta, kommer att generera mer pengar till Gotland. Men å andra sidan kommer vi att ha nytta av varandra. Våra gäster kan ofta behöva en kongresshall, kongressgäster kan behöva en aktivitet, som det vi kan erbjuda...
Verksamheten vid Gotland Ring är i ständig förnyelse och tillväxt. Motorsport är det lilla och svarar för kanske tio procent av verksamheten. Arbetet med att färdigställa banan pågår också för fullt.
Gotland är inte så känt inte i världen.
Gotland Ring kan bli det i sin egenskap av en unik motorbana i en unik miljö.
Ett par av företagen som sponsrar banan har redan köpt reklamplats, t ex ska det finnas en kurva som döps efter nära samarbetspartnern Nordkalk.
­ Och vi ser förstås gärna att vi också kan ha en Gotlands kommun-kurva!
Gotland Ring. Om planerna förverkligas kommer Gotland Ring att dra till sig branschfolk och motorjournalister från hela världen. Här vill banans eldsjäl Alec Arho-Havrén och eventarrangören Anna Liljeberg bjuda på bilpresentationer i unik miljö. Om de lyckas kommer hundratals miljoner att rulla in och många nya jobb ett skapas.Foto: ROBERT GAHNFELT
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om