För att starta en Volvo V70 krävs 2 400 watt från bilens batteri. Men fungerar alla fabrikat av bilbatterier lika bra, oavsett klimat? Testfakta bad SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut testa tio olika bilbatterier på den nordiska marknaden för att se hur de presterar i såväl varmt som kallt klimat.
– Batterier fungerar sämre i kyla. Mest beroende på sämre ledningsförmåga i elektrolyten, men även på ökat motstånd i de elektrokemiska reaktionerna, säger Peter Leisner på SP.
Batterierna laddades upp till 100 procent med ett spänningsaggregat och med hjälp av en startmotorsimulator testades sedan batteriernas kapacitet. Startmotorn kördes först i tio sekunder och sedan i en minut, vid 20 grader. Därefter laddades batterierna upp igen, innan de utsattes för samma urladdning, plus ett moment på 120 sekunder. Denna gång i 20 minusgrader.
Vid 20 grader presterade batterierna relativt likvärdigt. Men vid 20 minusgrader var situationen en annan.
Efter att startmotorn körts i 120 sekunder klarade till exempel Biltema och Nordströms Ca/Ca 56530 endast av att leverera 2 016 respektive 1 989 watt, alltså klart under gränsen för vad som krävs för att bilen ska starta. Detta med ett helt nytt batteri som laddats upp till full effekt. Med ett använt batteri förändras prestandan i vissa avseenden.
– Om man enbart kör kortare sträckor är inte batteriet på långa vägar fulladdat. Det innebär att Biltemas och Nordströms batterier kanske skulle få problem med att starta bilen efter upprepade startförsök, säger Joakim Lindeblom, testledare på SP.
Även batteriernas uthållighet testades. Startmotorn kördes på full effekt för att på så sätt fastställa hur läge batterierna klarar av att leverera en effekt på minst 2 400 watt. Även här klarade sig Biltemas modell sämst. Redan efter 01:34 var watteffekten under 2 400.
– Om man har en diesel- eller bensindriven värmare i bilen som gått en halvtimme, och sedan försöker starta bilen är det bättre att ha ett batteri med bra uthållighet, säger Joakim Lindeblom,
De batterier som klarade sig bäst var Tudor T-852, Global 508035 och OKQ8. De sistnämnda presterade i stort sett identiskt. Kanske inte så konstigt eftersom Global tillverkar OKQ8:s batteri.
Slutsatsen torde alltså i det här fallet vara relativt enkel att dra. De billigare batterierna funkar bra i varmare väder, men har problem i kyla. Att som Kirunabo förlita sig på Biltema och Nordström Ca/Ca 56530 är nog ingen bra idé. Bor man däremot i södra Sverige kan man dock spara några hundralappar och välja de billigare alternativen.
Vilket val män än gör finns det en poäng med att underhålla sitt batteri för att undvika att bli strandsatt i kylan. Ett batteri åldras nämligen snabbare om det inte är ordentligt uppladdat. Enligt Joakim Lindeblom är det en enkel match underhålla sitt batteri.
– Man kan till exempel montera in en bilbatteriladdare som går tillsammans med en elektrisk motorvärmare, när bilen inte används. Då håller batteriet mycket längre. Men det funkar inte på ett batteri som är helt slut. Så det gäller att underhålla det medan det fortfarande är någorlunda bra.
Billiga bilbatterier klarar inte kylan
När kylan slår till kan bilen krångla. Ett nytt batteri kan vara lösningen. Men Testfaktas test av tio olika bilbatterier visar att billiga fabrikat har svårt att klara bistert vinterväder.
Foto:
SP Sveriges tekniska forskningsinstitut har på Testfaktas uppdrag testat tio olika fabrikat av bilbatterier. Två batterier av varje fabrikat testades.
1. Global 58035
2. OKQ 8213550
3. Tudor T-852
4. Tudor T-740
5. Varta Silver Dynamic F18
6. Global 57220
7. Nordströms Ag/Ca 58025
8. Varta Blue Dynamic F17
9. Nordströms Ca/Ca 56530
10. Biltema 80-2622
Syftet med testet är att visa på skillnader i effekt och uthållighet mellan de olika fabrikaten, både vid användning i varmare väderlek och i vinterväderlek.
I testet har man utgått från den effekt som krävs för att dra runt startmotorn på en Volvo V70. Om ett batteri klarar av att leverera mer effekt än 2400 watt så drar startmotorn runt med tillräckligt hög hastighet. Om ett batteri levererar mindre effekt än 2400 watt så går startmotorn runt för sakta och det finns även risk för att annan elektronikisk utrustning i bilen inte fungerar på grund av för låg spänning.
Batteriernas effekt och uthållighet har mätts vid temperaturerna 20 grader Celsius och minus 20 grader Celsius. I testet har man mätt batteriernas effekt efter 10, 60 och 120 sekunders urladdning samt den tid som batteriet orkar leverera minimum 2400 watt vid minus 20 grader Celsius.
Mätningarna har gjorts på nya batterier som laddats fullt inför varje testmoment. Laddningsnivån på ett bilbatteri som används under normala förhållanden antas ligga i intervallet 50-70 procent.
Resultatet från varje mätning (testmoment) har betygsatts på en skala från 1 till där 5 är bäst. Betygen från de olika delmomenten har viktats samman till ett totalbetyg med följande vikt: batterieffekt vid 20 grader Celsius 20 procent, batterieffekt vid minus 20 grader Celsius 40 procent och uthållighet vid minus 20 grader Celsius 40 procent.