Billigare färjebiljetter på nätet
Bättre samordning med lokaltrafiken och ett förbättrat bokningssystem på internet.Det var något av de löften som Destination Gotland gav vid lördagens Öppet Forum.Däremot verkar en lösning av samordning med pendeltåget mycket avlägsen.
Under 2005 lanseras även en engelskspråkig version av internetbokningen.
Internetbokningen fick dock kritik under Öppet Forum. Två av åhörarna vittnade om att alla uppgifter om returresan raderats när de gjort ombokningar, något som kan ställa till stora problem om returresan skulle vara fullbokad. Bokningschefen Peter Lindström hade ingen förklaring till det inträffade, men lovade att se över problemet.
Även Destination Gotlands system med så kallad seating, bokade sittplatser, fick kritik. Färjorna är så stora, att något färdigt system för sittplatsbokning kan användas. Rederiet har tvingats göra sitt eget, och Peter Lindström erkände att det systemet har sina brister. En förbättring utlovades.
Samordning med bussar
Att förbättra samordningen med öns lokaltrafik är ett av löftena för året. Anslutningstrafiken till ankommande kvällsfärjor fungerar torsdagar och söndagar, men bara norrut och söderut. Destination Gotland hoppas att kunna få anslutningstrafik även till östra Gotland. Per-Erling Evensen hoppas att ganska snart kunna presentera en lösning.
Att döma av lördagens frågor är anslutningstrafiken det stora problemet. Främst gäller det samordningen med pendeltåget i Nynäshamn. Men trots den ihärdiga kritiken verkar en lösning långt borta.
? Vi är låsta med överenskommelsen med Trafikantrådet. Tidigare än kl 16.45 kan vi inte avgå, och då blir marginalen till pendeln bara sju minuter. För att kunna garantera en säker anslutning måste det gå minst 30 minuter mellan färjans ankomst och pendelns avgång, och så mycket kan vi inte tidigarelägga trafiken, förklarade Destination Gotlands vd Sten-Christer Forsberg.
Att få SL att ändra sina tågtider verkar svårt, för att inte säga omöjligt. Även på Oskarshamnslinjen efterlystes förbättringar. Om färjan avgick kl 16.00 skulle anslutningstrafik med både buss och tåg vara möjlig. Men även här gäller överenskommelsen med Trafikantrådet som sett till företagens önskemål om en så sen avgångstid som möjligt.
Destination Gotland kommer under 2005 att bygga om de stora färjornas aktre salonger. De platser som i dag har fasta bord och lösa stolar ska få rader med vilstolar likt övriga delar av salongen.
Andra åtgärder som ska göras under året är:
? Avfarten från färjan ska förbättras i Nynäshamn.
? Automater sätts upp i hamnterminalerna för att underlätta hanteringen av kupébiljetter.
? Bagagehanteringen ska förbättras i Oskarshamn.
Kritiken
Bara 32 e-mail och åtta brev hade lämnats till årets Öppet Forum, ett tecken på att trafiken fungerar allt bättre. Det bästa tecknet på att gotlänningarna uppskattar trafikupplägget är att öborna ökat sitt resande markant.
Destination Gotland fick kritik för brister i informationen. Trots att rederiet utvecklat och samordnat informationen lyckades man under december ge olika uppgifter om färjornas avgångar.
Några var även missnöjda med att Oskarhamnslinjen får lida mest när färjor tas ur trafik. Men tre fjärdedelar av passagerartrafiken går över Nynäshamn, vilket enligt Sten-Christer Forsberg motiverar att norrlinjen gynnas.
Ny färja presenterades
Destination Gotland presenterade den nya färja som beställts vid ett varv i Genua, Italien. Färjan sker i början av 2005 och leverans i början nästa år. Kapaciteten är 780 passagerare och 160 personbilar.
Den är något större än HSC Gotlandia. Något avtal om att sätta färjan in färjan i gotlandstrafik finns dock inte.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!