Biogas kan bli en dyr historia

700 000 kronor i fjol. Och 7 miljoner kronor år 2015 - om inget görs. Biogas som inte används börjar bli en dyr historia för Region Gotland.

Foto:

Gotland2012-07-06 04:00

År 2009 antog dåvarande kommunfullmäktige en strategi för att införa biogas som fordonsbränsle. På sex år skulle åtta procent av det fordonsbränsle som används på ön vara biogas.¨


Bara 6 av 100 fordon
Tanken var att hela den egna bilparken successivt skulle bytas ut mot biogasfordon. Men på tre år har bara sex av Region Gotlands cirka 300 fordon bytts mot biogasdrivna.

- Ja, man har haft svårigheter att leva upp till strategin, konstaterar Per Lindskog.

Och den svårigheten, eller trögheten, kostar stora pengar för öns skattebetalare.

Under 2011 köpte regionen in biogas som aldrig förbrukades för 700 000 kronor. Och för varje år kommer den summan att öka - om inte nuvarande avtal skrivs om (eller förbrukningen plötsligt ökar).

- Vi har ett avtal som bygger på volym. Vi förbinder oss helt enkelt att köpa vissa volymer. 2010 var det 150 000 kubikmeter och sen ökar det successivt till 1,5 miljoner kubikmeter år 2015, förklarar Per Lindskog.


Kom av sig
Avtalet tecknade regionen med Biogas Gotland AB år 2010 och det gjordes i tron att intentionerna i biogasstrategin skulle följas.

Men biogassatsningen kom av sig och i stället stod regionen med kostnader för biogas man inte hade någon nytta av.

- Bortkastade pengar, röt centerpartisten Lars Thomsson när han i våras i fullmäktige kritiserade regionledningen för dålig hantering av frågan.

Det ledde till att regionstyrelsen begärde en revisionsutredning av hela biogasärendet och man började förhandla med biogasbolaget om att ändra avtalet.

- Ambitionen är att vi inte ska köpa mer biogas än vi konsumerar. Vi måste dra i bromsen och det måste ske snabbt. Förhoppningen är att vi ska få ett avtal som även reglerar kostnaderna för 2012, säger Per Lindskog.

Om inte kan kostnaden för icke använd biogas vara uppe i sju miljoner kronor år 2015. Frågan är komplex, det handlar både om att få till ett nytt avtal och om att faktiskt leva upp till biogasstrategin.

- Vi måste speeda upp utväxlingen av leasingfordon så att vi får in fler gasbilar, säger Per Lindskog.


Ytterligare problem
Men det finns ytterligare problem. Bristen på tankställen för gas.

- Det finns fortfarande bara en enda gasmack på ön. Och det skapar problem för de som kör på landet, suckar han.

Den 28 augusti hoppas han att politikerna ska ha underlag nog för att kunna fatta beslut i biogasfrågan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!