Biogasplaner kan gÄ i stöpet

Projekteringen av den planerade biogasanlÀggningen i Roma Àr i full gÄng. En blivande delÀgare med erfarenhet av biogas har engagerats och till sommaren ska bygget sÀtta igÄng.

Projektledare. Per-Olof Grymlings.

Projektledare. Per-Olof Grymlings.

Foto: Lena Herlitz

Gotland2008-10-23 11:53
Ett problem som mÄste lösas Àr transporterna till fastlandet. Eftersom det till en början inte finns nÄgon marknad pÄ Gotland mÄste gasen skeppas frÄn ön. Men i dag gÄr bara en fÀrjetur i veckan med farligt gods vilket gör det komplicerat.
- Det Ă€r en oerhört viktig punkt för oss. Annars mĂ„ste vi ha trailers stĂ„ende som fylls hela veckan och sen dröjer det ytterligare en vecka innan vi fĂ„r tillbaka dem och kan fylla dem igen.

TvÄ turer i veckan
En tur till i veckan skulle rÀcka. Destination Gotland har blivit uppvaktat av bÄde betodlarna och lÀnsstyrelsen om problematiken. Jan-Erik Rosengren, vd för Destination Gotland, kan inte sÀga nÄgot om framtiden, utan förklarar att bolaget kommer diskutera frÄgan med Rikstrafiken eftersom det Àr en ekonomisk frÄga. PÄ turer med farligt gods Àr antalet tillÄtna passagerare begrÀnsat, vilket gör turen mindre lönsam.
Kommunen kommer att bli en stor och viktig kund, men Àven om hela kommunens fordonspark med hemtjÀnstbilar, bussar och renhÄllningsfordon stÀlls om till biogas sÄ motsvarar det behovet bara cirka 20 procent av vad anlÀggningen kan producera. Det Àr dÀrför viktigt att hitta storkunder pÄ fastlandet.
Swedish Biogas International AB i Linköping kommer att bli delĂ€gare med 30-35 procents Ă€gande i den nya anlĂ€ggningen och har Ă€ven fĂ„tt uppdraget att hitta kunder pĂ„ fastlandet. Företaget har mer erfarenhet av marknaden och hĂ„ller just nu pĂ„ att bygga en annan anlĂ€ggning i Örebro.
Även allmĂ€nheten kommer att kunna tanka sina fordon med biogasen. I första hand planeras för ett tankstĂ€lle i Visby och ett i Roma.
- Vi har framfört önskemĂ„l till kommunen om att bygga en gasmack pĂ„ SkarphĂ€ll. De kommer ju att behöva fordonsgas redan till sommaren, men nĂ€r vi vĂ€l Ă€r igĂ„ng Ă€r vi beredda att ta över macken.
Den totala kostnaden för anlÀggningen har berÀknats till 130 miljoner, 15 miljoner mer Àn tidigare berÀkningar.
Ökningen beror pĂ„ att anlĂ€ggningen ska kompletteras med en kylanlĂ€ggning. Eftersom större delen av gasen kommer att transporteras till fastlandet mĂ„ste den kylas ner till flytande form för att fraktkostnaderna ska bli rimliga. En kubikmeter gas motsvarar en liter bensin eller diesel. I kyld form tar samma mĂ€ngd gas bara en tusendel sĂ„ stor plats. En liter flytande gas motsvarar en liter bensin eller diesel.
Hur sĂ€kert Ă€r det att satsa pĂ„ biogas? Är sjunkande bensin/dieselpriser ett hot mot lönsamheten?
- Biogas som bilbrĂ€nsle Ă€r i regel 15-20 procent billigare Ă€n bensin. BrĂ€nslepriserna varierar fort sĂ„ prisskillnaden varierar, men de senaste Ă„ren har det genomsnittliga priset legat 15-20 procent under, sĂ€ger Per-Olof Grymlings.


De gotlÀndska betodlarna har tilldelats 35 miljoner kronor i övergÄngsstöd efter avvecklingen av humansockerproduktionen pÄ Gotland. De odlare som hade sockerkvot 2005 eller 2006 berörs av omstÀllningen. Pengarna ska anvÀndas till stödgrundande investeringar, vilka mÄste vara genomförda senast september 2010. Stödet betalas ut senast september 2011.
Betodlarna blir delÀgare i biogasanlÀggningen genom aktier som fördelas efter de sockerkvoter varje betodlare hade under 2006. PreliminÀrt kommer betodlarna att tillsammans ha drygt 50 procent av aktierna, Betodlarföreningen 15 procent och Swedish Biogas International 30-35 procent.
AnlÀggningen kommer att producera 8 miljoner Nm3 fordonsbrÀnsle motsvarar cirka 12 procent av Gotlands totala behov.
Byggstart berÀknas till sommaren 2009 och produktionsstart till september 2010. Första tankstÀllen blir troligen i Visby och Roma.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om