Björg för Gotlands talan

Hon lutar sig mot Berit Rolléns utredning från 2001.
-Det är ambitionsnivån i den här utredningen som gett oss dagens standard på färjetrafiken. Och sämre ska vi inte behöva få det.
Det säger Björg Nordenankar, kommunikationsdirektör på länsstyrelsen, inför Rikstrafikens nya upphandling av färjetrafik till och från Gotland.

Gotland2005-05-11 06:00
Två förhandsannonser om Gotlandstrafiken har redan varit ute på nätet. En i den officiella europeiska databasen för aktuella upphandlingar inom EU och en i en annan allmän databas.
Syftet med annonserna har varit att sprida kännedom om att en upphandling är på gång.
Och medan intresset gror arbetar man på Rikstrafiken med att ta fram förfrågningsunderlaget till själva anbudsförfarandet. Det är där man formulerar kraven; det är där man talar om vad man vill ha och kräver exakta svar på en lång rad frågor från anbudslämnarna.

Viktig upphandling för Gotland
Det är också här Gotland har chansen att påverka upphandlingen. Två representanter från ön, Björg Nordenankar från länsstyrelsen och Lena Johansson från Gotlands kommun, är utsedda att ingå i den grupp som arbetar fram underlaget.
- Men jag har ännu inte blivit kallad till något möte. Så jag vet faktiskt inte vad jag kan få komma att bidra med eller i vilken grad jag kommer att kunna påverka, säger Björg Nordenankar när GT ber om pratstund om upphandlingen.
Att det är en för Gotland väldigt viktig upphandling är självklart, menar hon.
- Färjetrafiken är ju grunden för så mycket på Gotland. En bra och utvecklingsbar färjetrafik är själva basen för vår regions utveckling, säger hon.
Om det är en ödesfråga, som framskymtat i debatten, vill hon inte uttala sig om. Den typen av spekulation överlåter hon åt andra.

Accepterar inte någon försämring
Själv lutar hon sig mot tidigare gjorda utredningar och mot regeringsuttalanden och menar att någon försämring av dagens standard på färjetrafiken till och från Gotland kan inte komma i fråga. Ett underlag som skulle medge det kan helt enkelt inte accepteras, menar hon.
Det är framför allt Berit Rolléns utredning om garanterad transportstandard för Gotland från 2001 hon syftar på och där slås bland annat fast att Gotland ska ha trafik på två hamnar och dagliga snabba dubbelturer på bekväma tider på båda linjerna och rabatterat pris för gotlänningarna.
- Den utredningen är ju några år gammal och efter det har vi dessutom fått ytterligare ökad turtäthet och kortare restider och det är en standardhöjning som man inte gärna kan ta bort, säger hon.
Snarare skulle hon se en än mer ökad tillgänglighet, bland annat i form av fler avgångar.
- Turtätheten är ju inte tilltagen i överkant som det är idag, säger hon.

Utflyttningar innebär mer resande
Hon pekar på de planerade utflyttningarna av statlig verksamhet till Gotland och menar att detta är något som man måste ta i beaktan när man gör upp planer för färjetrafiken.
- Uppemot 700 nya statliga jobb på Gotland och verksamheter som sannolikt kräver en hel del kontakter med andra landsändar kommer rimligen att innebära ökat resande totalt sett. Och det är en synpunkt jag kommer att lägga fram för Rikstrafiken. Den trafik som nu ska upphandlas ska gälla cirka tio år framåt i tiden och då är det viktigt att ha kunskaper om bland annat näringslivets utveckling på ön, säger Björg Nordenankar.
Mycket i upphandlingens kravprecision styrs dock från annat håll. Det mesta är reglerat i olika avtal och lagar. Rikstrafiken skriver på sin hemsida att man kommer att följa EG-rätten för upphandling av färjetrafik till öar.
- "Detta regelverk syftar till att skapa en god transportförsörjning till lägsta samhällsekonomiska kostnad genom att konkurensen mellan gemenskapens företag är rättvis", skriver man bland annat.
- Oroar det dig om trafiken går till ett utländskt rederi?
- Inte för trafikens skull men vi har ju en sysselsättningsaspekt som är viktig. Det är många som arbetar på båtarna.
- Tror du det är många som kommer att vilja lägga anbud? Är det en god affär med Gotlandstrafiken, tror du?
- Jag har ingen aning. Men jag tror vi ska komma ihåg att det finns en anledning till varför trafiken har haft statligt stöd drygt 30 år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!