Blomstrande tider för ekologiskt

Preliminära uppskattningar visar att försäljningen av ekologisk mat ökade med omkring 30 procent förra året.- Det är full snurr på marknaden, vi säljer som aldrig förr, säger Frans Brozén, ordförande för Gotlands ekologiska odlare, Geo.

Framåt. Det går framåt för ekologiska produkter. En av de som ofta väljer ekologiskt är Anette Robertson med dottern Liv, från Hejdeby. Dessutom passade hon på att ta med en leverans av ekologiska kålrötter från Bo Johansson i Dalhem när hon ändå skulle till stan. Om hon tycker att en vara är för dyr så väljer hon något annat som kostar mindre. Men om till exempel den ekologiska broccolin kommer från Italien kan det bli svensk konventionell i stället. Foto: HENRIK RADHE

Framåt. Det går framåt för ekologiska produkter. En av de som ofta väljer ekologiskt är Anette Robertson med dottern Liv, från Hejdeby. Dessutom passade hon på att ta med en leverans av ekologiska kålrötter från Bo Johansson i Dalhem när hon ändå skulle till stan. Om hon tycker att en vara är för dyr så väljer hon något annat som kostar mindre. Men om till exempel den ekologiska broccolin kommer från Italien kan det bli svensk konventionell i stället. Foto: HENRIK RADHE

Foto: Henrik Radhe

Gotland2008-01-09 04:00
Det verkar vara full snurr på Frans Brozén också, med bullrande maskiner i bakgrunden och logistik som ska fungera när de gotländska, ekologiska grönsakerna ska ut på marknaden.
På ön finns uppemot 40 större ekologiska odlare, och man samarbetar om packning och distribution. Nyligen utökades med lokaler i Halla, där all potatishantering samordnas.
- Vi har sålt 30 procent mer under förra året än under 2006, och vi kunde sålt mer. Nästa vecka packar vi den sista löken. Efterfrågan är större än utbudet och det lönar sig, hojtar Frans Brozén och menar att det finns plats för fler odlare på ön.

Prisgapet minskar
I allmänhet är de ekologiska alternativen dyrare, men även prisgapet tycks minska när efterfrågan, och tillgången, ökar. Flera av de konsumenter som GA talat med uppger att de inte tycker att det kostar så mycket mer. Handlare menar att påslaget i affären inte är så högt, att de medvetet håller en något mindre marginal för att få fart på försäljningen av ekologiskt.
Ta bara bananer. För åtta år sedan sålde ICA Atterdag i Visby ungefär 850 kilo Krav-märkta bananer på ett år. Det senaste året har vi proppat i oss 15 ton ekologiska "guleböj" bara från den affären. Prisskillnaden då var ungefär tio kronor kilot, nu är de ekologiska några kronor dyrare.

Fem procent ekologiskt
Enligt Coop så står företaget för 60 procent av landets försäljning av ekologiska produkter, av livsmedelsförsäljningen är fem procent ekologisk. Livsmedelschef Cecilia Wennertorp i Visbyaffären uppger att ungefär 700 av deras artiklar är ekologiska. Beträffande exemplet bananer så är en fjärdedel av de som säljs på Coop ekologiska.
- Sortimentet växer och vi märker av en större efterfrågan, att det sprider sig bland folk. Men ibland har vi brist, främst på färskvaror, säger Cecilia Wennertorp.
På Coop har man valt att integrera de ekologiska varor bland de konventionella. På Ica Atterdag är det mer så att de Kravmärkta grönsakerna har en egen hylla. Här satsas på lokala odlare blandat med import, beroende på säsong. Ica centralt uppskattar också uppgången det senaste året till omkring 30 procent, och Inge Ahlqvist i butiken i Visby uppger att det ibland är svårt att få tag på varor.
- Omkring fem procent av våra ätbara varor är ekologiska, mest Krav, men EU-ekologiskt kommer mer och mer och på sikt tror jag att Krav-märkningen försvinner, spekulerar Inge Ahlqvist.

Mellanmjölken ökar
Han säger sig märka en stark ökning av den ekologiska mellanmjölken, vilken i dag utgör 25 procent av all mellanmjölk de säljer. Annars tycker han att frukt och grönt verkar vara det som lockar flest kunder till ekologiskt val, och sortimentet har fördubblats på ett par år.
Det gotländska ekologiska kött som numera slaktas i Visby i regi av ett dotterbolag till Geo, styckas, packas och säljs i Stockholm, berättar andelsägaren Arvid Mickelåker.
Det har sålts på försök hos Ica Maxi, men det uppges att gotlänningarna inte ville betala det högre priset.
Även på Coop lär man anse att gotlänningarna är för priskänsliga.
I ekologisk produktion används inte konstgödsel, bekämpningsmedel eller genmanipulerade organismer.
Man värnar djur, natur och arbetsförhållanden. Frukt och grönsaker innehåller mindre vatten och ger mer näring per tugga.
Ekologiska produkter omfattas av olika typer av märkning som garanti gentemot konsumenten.
KRAV är en numera välkänd certifiering som garanterar att varan är ekologisk enligt KRAVs regler. Producenten betalar för detta, och får en bra garanti gentemot kunden.
Ekologiska produkter som inte kontrollerats av KRAV får inte heller ha dess märkning.
EU-ekologiska produkter har en egen märkning och de godkänns av KRAV.s dotterbolag Aranea eller SMAK. KRAV reglerar lite mer än EU:s förordning, bland annat inom animalieproduktion.


Maten står för 25 procent av en familjs koldioxidutsläpp.
Köttkonsumtionen står för en stor del av detta och den har fördubblats på 15 år.
Importerade, ekologiska produkter ger bättre total effekt än konventionells från närmare håll.
En svensk producerar omkring sex ton koldioxid per år, målet är 2 ton.
Koldioxidutsläppen ska minska med 80 procent till år 2050, EU har lovat minskning med 30 procent till år 2020.
En undersökning bland 61 000 Coop-kunder visar att 75 procent vill handla ekologiskt, men få gör det.
Av den totala konsumtionen i landet står ekologiskt för tre procent.
Vår konsumtion av ekologiska bananer 2005 gjorde att 6 000 kilo kemiska bekämpningsmedel och 110 000 kilo handelsgödsel inte behövde spridas på 300 hektar bananodlingar.
Källa: Pressekreterare Marie von Zeipel på WWF, KRAV, Konsumentverket, Livsmedelsverket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om