Boende dömer ut ny rondell

Olov Hallberg, boende vid den planerade rondellen vid Skarphäll, dömer ut bygget.
­ Det är experter från Stockholm som inte varit här och sett hur det ser ut.
­ Det är så man blir arg av att höra någon påstå något sådant, säger Göran Lindström, avdelningschef på tekniska förvaltningens gatu- och markavdelning.

Gotland2003-07-15 04:00
­ Det är inte så att konsulterna vi hyrt in till det här sitter vid ett bord flera mil bort. Jag tillbakavisar den kritiken helt och hållet, fortsätter han.
Han tycker det är ganska självklart att de som planerar rondellen måste vara på plats och se området.
Men Olov Hallberg är av den uppfattningen att de som planerar rondellen inte kan ha varit på plats.
­ Jag och många andra ställer frågan om vad det är för experter. De kan inte ha varit här och sett hur det är om dagarna.
<span class=MR>Rondell enda valet</span>
Olov Hallbergs föreslår att Skarphällsgatan vid Endreväg stängs av för att istället anslutas till Visbyleden.
­ All tung trafik kommer då bakom affärerna och det blir bra flyt på Endreväg för cyklister och gående.
Göran Lindström tycker inte det är en bra idé. Enligt honom ökar det trycket på Bingebygatan och korsningen ner mot Tjelvarvägen. Det skulle komma in mer trafik i områdena där. Rondell vid Skarpshäll är därför den bästa lösningen.
­ Så fort man stänger en gata skapar det problem på ett annat ställe. En ny väg ut på Visbyleden innebär omvägar och blir en kostsam historia. Idag finns inget annat val än en rondell.
­ De har bestämt sig för att det ska vara en rondell. De ser inget annat, säger Olov Hallberg.
<span class=MR>Drar ned hastigheten</span>
Den enda fördel han ser med rondellen är att den drar ner hastigheten. Annars tror han den mest kommer skapa problem.
­ Rondellen är liten och det blir svårt för större bilar att ta sig igenom den. Det blir stagnation vid trafikrusning.
­ Det fungerar helt enkelt inte med två rondeller. Bilar kommer bli stående i flera minuter och sedan är det full gas. Det finns inte en chans att gå över gatan.
Göran Lindström menar att rondellen medför fördelar ur en miljövänlig aspekt.
<span class=MR>2,8 miljoner kronor</span>
Trafikljusen tas bort, vilket innebär mindre tomgångskörning och den kapacitet som ljusen kräver minskar. Rondellbygget i Skarphäll kostar 2,8 miljoner. Olov Hallberg har hört talas om att de pengarna tagits från backen till lasarettet.
­ Det är många som vill bygga om bland vägarna, men prioriteringen ligger på rondellen. Det är helt inom vägkontot och vi får statsbidrag, säger Göran Lindström.
Kritisk. Olov Hallberg är inte den enda som är emot rondellsbygget vid Skarphäll. Han har diskuterat med boende i området och med trafikanter, vilka också ogillar att en rondell ska byggas.
Förslag. Förra årets förslag på rondellen vid Skarphäll från tekniska nämnden.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om