Ett par dagar senare polisanmäldes restaurangbåtens ägare Boris Sandelin, misstänkt för brott mot fartygssäkerhetslagen.
Polisanmälan gjordes av Kustbevakningen i Stockholm, efter samråd med Sjöfartsinspektionen som bedömde att bogseringen var lagvidrig.
Åklagare har beslutat om förundersökning och den görs av Sjöpolisen i Stockholm. Bogsering av certifikatpliktiga fartyg ska ske med professionell personal och utrustning. Graceland bogserades av Boris Sandelins 16 meter långa motorbåt Lilla Graceland, över internationellt vatten.
Till Kustbevakningen, vid en bordning utanför Djurö, uppgav Boris Sandelin att motorbåten var en livbåt och att Gracelands motorer inte "använts på länge". Det står i KBV:s kontroll-PM.
Bekräftar
Boris Sandelin bekräftar dock för GA att Lilla Graceland drog Graceland. Det var också det besked han gav Kustbevakningen, säger han.
Det är inte vad Kustbevakningen hävdar.
-De har inget att hämta i alla fall. Jag har inte gjort någon olaglig bogsering.
Det hävdar Sjöfartsinspektionen.
- I så fall har de inte läst sin egen handbok. På Sjöfartsinspektionens hemsida står hur man gör när man bogserar.
Kritisk
Sjöfartsinspektionens förste fartygsinspektör Lars Widman är kritisk.
- Hade vi känt till bogseringen hade vi sagt stopp på en gång. Sjöfartsinspektionen vill att det man gör är sjövärdigt. Misstänker vi att det inte är det, då krävs tillstånd från oss.
Det hade Boris Sandelin inte ansökt om.
-Som medborgare i Sverige är man skyldig att känna till lagarna. Man kan inte kunna alla, men det här var ett extremfall, säger Lars Widman.
När ekipaget kom till Stockholm anslöt Sjöfartsinspektionen.
- Vi sökte upp dem i skärgården och meddelade att det inte var tillåtet att dra runt fartyget så där. Ägaren förstod allvaret i det hela.
Parallellt med Sjöpolisens förundersökning, utreder Sjöfartsinspektionens jurist Henrik Tunfors bogseringen.
Han har att bedöma vilken typ av fartyg Graceland är och därmed vilka sjöfartslagar som gällde.
Han ska också se på vilken personlig behörighet som krävs för en dylik bogsering. Enligt Kustbevakningens rapport uppgav Boris Sandelin att han tog skepparexamen i början av 80-talet.
- Jag upplyser åklagare om vad jag hittar, sedan är det upp till dem att göra en brottsutredning och avgöra om man kan ha framgång i rätten, säger Henrik Tunfors.
Hans rapport bedöms vara klar tidigast om tre månader.