-Det fungerar bra. Vi har haft stundtals problem vid ett par tillfällen men har kontinuerligt gjort förändringar.
Vad beror bokningsproblemen på?
- Det är rätt få som kan förstå den fulla komplexiteten. Vissa jämför det med ett flyg. Det är ett par jumbojetar som vi checkar in vid varje tillfälle. Belastningen har varit hög.
Han berättar att bokningarna på webben går bättre och är fler än någonsin. Hemsidan uppdateras ständigt och vid specifika tillfällen kan detta vara ett av skälen till att bokningen krånglar. Men utveckling är enligt marknadschefen något absolut nödvändigt och bokningsproblem ser han som en liten del av helheten. Det finns också beredskap med utökad styrka i telefonbokningen.
- Det är roligt att kunna säga att det generellt bokar väldigt bra. Sen har vi mycket kvar att göra med funktionerna, det arbetet tar aldrig slut. Vi kommer att fortsätta att vidareutveckla.
Han berättar att det inför högsäsong genomförs flera tusen bokningar per dag. Hemsidan har upp till 15 000 unika besök varje dag.
- Gotland har stärkt sin position på den svenska marknaden som resmål. Kvittot på det är antalet resenärer.
Känner du oro inför sommarens press på hemsidan?
- Nej. Vi har gjort sådana förstärkningar i systemet och klarat de här måndagarna när det har varit väldigt högt tryck. Det är fortfarande många bokningar kvar men vi har en väldigt hög beredskap.
Per-Erling Evensen avslöjar att andelen webb-bokare idag är 60 procent. Under helgerna stiger siffran till 80 procent. Att boka via hemsidan är 5 procent billigare.
- Kunden gör ett visst arbete själv så det känns fullt rimligt, säger han.
Bokningsarbetet tar aldrig slut
- Säg inte ”att” det blir strul. Vi har ”haft” det, säger Destination Gotlands Marknadschef Per-Erling Evensen när helagotland.se hör efter hur bokningssystemet fungerar inför turistboomen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!