?Bönderna måste bestämma sig?

Ny jordbrukspolitik ger nya utmaningar.
För att klara sin ekonomi måste gårdarna i framtiden bli bättre på att renodla sin produktion. Det anser Reinhold Lennebo, vd för LRF, Lantbrukarnas riksförbund.

Gotland2005-01-19 06:00
Vid årsskiftet infördes EU:s nya jordbrukspolitik i Sverige. Målet är att minska unionens kostnader för näringen. Av den totala budgeten på 900 miljarder kronor används årligen omkring 40 procent till jordbruket.
Samtidigt ska den nya politiken minska överproduktionen inom EU. Från den 1 januari får bönderna sina stödpengar även om kobåsen är tomma och åkrarna förblir osådda. Detta riskerar att slå mot nötköttsproduktionen där gårdarnas åkerarealer är små och djuren föds upp i inomhus, varnar LRF.

?Satsa på marknaden?
Men de första beräkningarna visar inte på några större förändringar för Gotland. Enligt Stig Pettersson, re- gionchef för LRF Gotland, kommer stödet till de gotländska bönderna även i fortsättningen att ligga på ungefär samma nivå som tidigare. År 2003 stod EU för 28 procent av intäkterna.
För att jordbruksföretag ska överleva måste bönderna rikta in sig ännu mer på marknaden, tycker Lennebo.
För den som levererat till kooperativ kan lösningen vara att koncentrera sin produktion.
- Bestäm dig för vad du ska göra, gå inte runt som en vindflöjel. Det är din gård och dina förutsättningar som styr. Vi måste bli rationella och duktiga på det vi bestämmer oss för att göra, säger LRF:s vd.

Står för hela kedjan
En annan väg är att jordbrukaren själv står för hela kedjan, från köttproduktion till leverans hos kunden. En metod som skapar närhet och förtroende för produkten hos konsumenterna.
I går höll LRF Gotland konferens för de 41 lokalavdelningarna. Reinhold Lennebo mötte, liksom i andra delar av landet, en region med växande medlemsantal. LRF Gotland har ökat de senaste tio åren, i fjol anslöt sig ytterligare 44 jord- och skogsbrukare.

Tätt nätverk
Lennebo ser två förklaringar till utvecklingen. Många av landets jord- och skogsbrukare är ännu inte med i LRF, så det är fortfarande möjligt att rekrytera inom branschen. Dessutom var 2004 ett besvärligt år, något som fått fler att söka stöd i organisationen.
Han menar att förbundet är en folkrörelse med ett tätt nätverk. Det färskaste beviset är uppslutningen kring de medlemmar som nyligen drabbades av stormskador i sina skogar.

Svenska mervärden
LRF talar gärna om ?de svenska mervärdena?. Det är bland annat den goda djurhållningen som skapat förtroende för produkterna bland konsumenterna.
Men Sveriges position i Europa är inte ohotad. Danmark och Tyskland arbetar med att bygga upp kvalitetssystem liknande de som finns i Sverige. Dessutom blir det allt vanligare med utländska produkter i de svenska butikernas kyl- och frysdiskar.

Nya marknader
Reinhold Lennebo förespråkar därför en betoning på mjuka värden när det ska säljas varor från svenska gårdar.
- De kan marknadsföras genom att man berättar att de håller landskapet öppet eller att köttet är gott, säger han.
Utvecklingen av kvalitetstänkandet tillsammans med nya medlemsländer öppnar också för nya marknader och ytterligare konkurrens.
- Vi måste vara beredda att ta nästa steg så att våra produkter inte blir utbytbara, konstaterar Reinhold Lennebo.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!