Uttalandet kommer från en färsk intervju med Per G Braathen, BRA:s ägare, i Dagens Industri. Det ska ses mot bakgrund av den rapport Swedavia presenterade i september. Där konstaterade man att det inte är affärsmässigt hållbart att driva vidare Bromma, med tanke på hur hårt branschen drabbats i pandemin.
Många har därför förespråkat att flygplatsen ska stängas tidigare än planerat, det vill säga 2038. Per G Braathen, som tidigare hört till Brommas trogna försvarare, välkomnar nu en sådan utveckling.
– Marknaden kommer troligtvis vara mellan 20 och 30 procent mindre än före covid-19. Det kan bli för få passagerare både på Arlanda och på Bromma, säger Per G Braathen.
Utspelet väger tämligen tungt, då hans flygbolag dominerade trafiken på Bromma fram till pandemin.
Bromma har beskrivits som avgörande för Gotlands förbindelse till fastlandet. Förra året avsände regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius (C) och regiondirektör Peter Lindvall en skrivelse till regeringen, där man varnade för "mycket allvarliga konsekvenser" för Gotlands del om stängningen blir verklighet.
– Vi vill att man verkligen ser till förutsättningarna för Gotland. Vi är helt beroende av bra kommunikationer och Bromma är en jätteviktig del av det. Att man återigen ifrågasätter Bromma flygplats skapar osäkerhet, sa Eva Nypelius till GT i samband med det.