Förra veckan meddelade SAS att efterfrågan på morgonflyg från Visby är för liten, och att man därför beslutat dra in sena kvällsturen från Arlanda och tidiga avgången från Visby måndag till fredag med start i höst.
Nu svarar BRA att bolaget är berett att fylla ut eventuella hål i tidtabellen.
– Vi har börjat på möjliga lösningar. Det kan handla om större flygplan eller fler avgångar, säger BRA:s kommersiella chef Ulrika Matsgård som påpekar att bolaget först kommer att avvakta diskussionen mellan Region Gotland och SAS innan man fattar beslut.
Region Gotlands ledning och SAS ska ha ett möte inom kort, där även landshövdingen Anders Flanking kommer att delta.
– Gör vi någon förändring så blir det när vintertidtabellen införs i slutet av oktober. Det är samtidigt som SAS planerat att dra ner, säger hon.
Sannolikt handlar det om att sätta in ytterligare någon tur. Trafik till Arlanda blir det dock inte.
Enligt flygbranschens sajt Flygtorget ligger mer än vikande kundunderlag bakom SAS beslut. I höst upphör samarbetet mellan SAS och Flybe, som svarat för trafiken till Visby. Det brittiska flygbolaget har ett besvärligt ekonomiskt läge, och dessutom påverkar osäkerheten kring Brexit bolagets framtida satsningar. Dessutom innebär den tidiga morgonturen att SAS måste inkvartera personal i Visby under natten. Det slipper BRA.
– Vi har en station med personal i Visby, och kan sannolikt öka med någon tur utan problem, säger Ulrika Matsgård.